építészet : környezet : innováció

Román pavilon - Mnemonics

Az építészet egyik nagy kihívása, hogy olyan helyeket teremtsen, amely összeforr a történelemmel, és amelyek így képes előhívni emlékeket, érzéseket és történeteket. A román pavilon ezt az ambíciót jeleníti meg, amikor visszarepít minket gyerekkorunkba: a terem az elmúlt évtizedek lakótelepi játszótereit idézi. 

Mnemonics, azaz mnemotechnika. A fogalom mindazon módszerekre utal, amelyek az emlékeink előhívását, az emlékezést segítik.

A fiatal tervező csapat a szabad tér koncepcióját mint a gyermekkori szabad és felhőtlen játék színterét állítja a középpontba. A román nagyvárosok az elmúlt évtizedek során rohamtempójú urbanizáción mentek keresztül. A lakosság növekvő számát és a megváltozott társadalmi szerkezetet követte a várostextúra változása, így a lakótelepek megjelenése is. Az itt található háztömbbök közötti szabad terek az egyes otthonok kiterjesztésévé, közös udvaraivá váltak. Annak ellenére hogy hivatalosan senkihez sem tartoztak, végül mindenkié lettek. Ezek azok a placcok, amiket az úgynevezett kulcsos gyerekek (latchkey kids), akik az iskola után már egyedül mehettek haza, bevettek a délutánok során, hogy saját elképzelt világukban játszhassanak a barátaikkal, szabályok nélkül. Ezek a terek sokszor üresek voltak, ezzel teljesen a gyermekek fantáziájára és kreativitására bízva a játékot. Egyes esetekben néhány, a kiállításon is szereplő eszköz színesítette az elsőre kihasználatlannak tűnő területet. Az elmúlt évtizedek gyermekeit ezekhez a terekhez erős érzelmi kapocs köti, a kollektív emlékezetük része lett: számos barátság köttetett, alternatív univerzumok és izgalmas történetek születtek itt.

 

Román pavilon - Mnemonics - fotó: Laurian Ghinitoiu (Archdaily)

Román pavilon - Mnemonics - fotó: Laurian Ghinitoiu (Archdaily)

 

Az interaktív pavilon - kvázi játszótér - bejáratánál egy kulcs alakú felhőbe gyűjtött szavak (pl. imagination/képzelőerő, together/együtt, timeless/időtlen, curiosity/kíváncsiság, free/szabad, game/játék, friendship/barátság) laza asszociációs láncként mutatják az ötlet központi értékeit. A teremben található pingpongasztal, hinta és egyéb játszótéri játékok, valamint kis kártyák egyes játékok leírásával, személyes történetekkel szemléltetve. A falakon a háztömbök kontúrjai rajzolódnak ki.

A kiállítás célja, hogy hangsúlyozza ezen szabad terek kulturális és társadalmi jelentőségét, illetve hogy párbeszédet indítson a mozgás és a képzelőerő szabadságáról. Ezenkívül a pavilon egyfajta felhívás a szerepcserére, itt újraélhetjük saját emlékeinket, miközben bepillantást nyerünk a román kulcsos gyerekek felhőtlen délutánjaiba. A pavilon tervezésében hat különböző diszcíplinából érkező művész vett részt.



Román pavilon - Mnemonics - fotó: Laurian Ghinitoiu (Archdaily)

Román pavilon - Mnemonics - fotó: Laurian Ghinitoiu (Archdaily)

 


 

Stáblista

kurátor: Romeo Cuc

szerző: Romeo Cuc, Mihai Gheorghe, Irina Petra Gudana, Roxana Pop, Raluca Sabau, Vlad Tomei

biztos: Attila Kim

 

Román pavilon - Mnemonics - fotó: Laurian Ghinitoiu (Archdaily)

Román pavilon - Mnemonics - fotó: Laurian Ghinitoiu (Archdaily)

 


 

Forrás

Archdaily - "Mnemonics": The Romania Pavilion at the 2018 Venice Biennale

Floornature - 2018 Architecture Biennale, Romania presents Mnemonics

The Venice Insider - Review of the Architecture Biennale 2018 in Venice: Romania

 

vélemény írásához jelentkezzen be »