építészet : környezet : innováció
Bán Ferenc rajza

Városi környezet a parton

Időben és térben is jól szakaszolható, határozott és mégis gazdaságos fejlesztési lehetőségeket javasol tervükben Mészáros János, Jäger Krisztián, Mészáros András és Mészáros Márton, amelyet Siófok központi üdülőterületének komplex fejlesztésére kiírt pályázatra készítettek.    

Siófok part menti területei rendkívül vegyes képet mutatnak, eltérő jellegű területekkel, szezononként változó kihasználtsággal. Az üdülőterület fő problémáját a különböző területi egységek közti gyenge térkapcsolatok jelentik, ami ráadásul egész évben fenn áll, a téli alulhasznosítottság mellett is átjárhatatlan szövetet képezve a part menti területeken.

Javaslatunkkal időben és területileg is jól szakaszolható fejlesztési lehetőségeket határoztunk meg. Nagy figyelmet fordítottunk arra, hogy már a legkisebb beavatkozások is pozitív változást hozzanak a városrész életébe, valamint, hogy az egyes fejlesztések lehetőleg külön-külön megvalósulva se maradjanak urbánus torzók, hanem önmagukban is megállják a helyüket. Elképzelésünkkel a sokszínű karakter előnyeit megőrizve, egy nyitott, átjárható és egész évben jól kihasznált környezetet próbáltunk létrehozni.


átnézeti helyszínrajz - tervező: Mészáros János, Jäger Krisztián, Mészáros András, Mészáros Márton


A tervezési terület nagy kiterjedése miatt, több különálló területi egységet határoztunk meg, melyeknél fontos szempont volt a sajátos karakter létrehozása. Szerettük volna, hogy a különböző területek a városlakók mentális térképén egyéni elemként jelenjenek meg. 

  • a Meteorológiai állomás környezete
  • a szigetcsúcs
  • a hajókikötő
  • a Baross híd környezete
  • a Sió part
  • a Rózsakert környezete
  • a strand területe
  • a Petőfi sétány
  • a szállodasor

A Meteorológiai állomás környezete

A jelenlegi terület összetett tulajdonosi hátterű, emiatt rendkívül nehézkesen körbejárható, átláthatatlan. Javasolt fejlesztéseink több ütemben kivitelezhető, rövid- és hosszú távú elképzelést is tartalmaznak. A vitorláskikötő meghatározó karaktere a funkció könnyedségére utalva kapta meg a szilánkos, dinamikus formáit.

A Meteorológiai állomás, mint a szocreál utáni építészeti törekvések úttörő emléke, jelenleg méltatlanul el van rejtve a gyalogosforgalom elől. A terület fejlesztésének alapvető célja ennek az állapotnak a megszüntetése volt, ezért a telekstruktúra fellazításával és az oda nem illő épületek elbontásával, helyettesítésével lehetővé tettük az épület körbejárhatóságát.

A legrövidebb távú cél ezen a területen a Rózsakert és a kikötő kapcsolatának javítása, ennek érdekében elbontottuk a vitorlás klubház épületét, hogy megfelelő fogadótér alakuljon ki az emelőhíd érkezésére. Az itt javasolt biciklikölcsönző szorosan kapcsolódik a hotelek, és a kikötő vendégforgalmához, gyorsabb közlekedést elősegítve a város belseje felé. A legnagyobb átalakítással a Bahart szállóépület átköltöztetése jár, melynek helyére egy kerítések és lezárások nélküli, szabadon átjárható területet hoznánk létre. Hosszú távú cél, hogy a Balaton partja szabadon végigjárható legyen a területen. A délről érkező bekötőút melletti vitorlástároló nyári megnyitásával értékes parkoló, és gyalogos terület jöhet létre, ami nem akadályozza a tárolás téli funkcióját.


izometria a MAC klubház környezetéről - tervező: Mészáros János, Jäger Krisztián, Mészáros András, Mészáros Márton


Szigetcsúcs

A valaha szebb napokat látott "MAC" klubház korai modern vonalai, kifinomult tagolása adja a ligetes terület meghatározó karakterét. E mellett a szigetcsúcs épületei meglehetősen heterogén képet mutatnak, a klubház mellett a Balaton Hajózási Sport Egyesület szocreál épületét, a bővítményeitől megtisztítva, tartottuk meg. A modern emlékekhez igazodva geometrikus szerkesztés uralja a terület tájépítészetét is.

A szigetcsúcs átmeneti térként funkcionálna, melyről kiindulva két mozgatható gyalogoshíd teremtene kapcsolatot a vitorlás kikötő és a Rózsakert között. Fontos, hogy az elhelyezendő funkciók egymást erősítő, a terület helyzetét kihasználó rendeltetést kapjanak, így javasoljuk a klubházba egy étterem, a volt BHSE épületébe egy kávézó, míg középre ezeket kiegészítő multifunkciós rendezvény és kiállítótér létrehozását.


látványterv a rendezvénytérről - tervező: Mészáros János, Jäger Krisztián, Mészáros András, Mészáros Márton


Rózsakert

A Rózsakert útrendszere része Siófok történeti értékeinek, karaktere az elmúlt század során keveset változott, így itt ennek a minél teljesebb megőrzésére törekedtünk. A meglévő úthálózat, és a növényzet megújítása mellett, pár finoman beillesztett, "kitaposott" ösvény is bekerült a hálózatba. A terület alatt elhelyezkedő parkolót felszámoltuk, a szükséges parkolóhelyeket a Baross híd északnyugati végénél építendő kétszintes parkolóházban pótoltuk. A megmaradó szabad területen ideiglenes rendezvények megtartására alkalmas nagyméretű burkolt teret hoztunk létre. A tér nyugati oldalán elhelyezkedő "dombok" nemcsak a tér egyedi karakterét adják, hanem kibővítik használhatóságát is.

Sió part

A terület számos történeti értékkel rendelkezik, az évszázados platánsor, a Mártírok útjának 20. század eleji és néhány '50-es, '60-as évekbeli épülete megőrzésre, rekonstrukcióra érdemes. Bár a bővítmények által okozott változások miatt, már-már felismerhetetlenségig torzultak az egyes épületek, kisebb koncentrációval a valaha volt karakterük máig átérezhető. A szebb napokat látott Matróz étteremre került nagyméretű, átmenetinek ható bővítmények ellenére a legtöbb főeleme megmaradt, így az utca legjelentősebb '60-as évekbeli emlékeként a rekonstrukció mellett döntöttünk.

A századelőből származó többi villát megtisztítva a bővítményektől egységes arculatú utca jöhet lére. A toldalékokat, és az épületek körüli kerítéseket elbontva, a Mártírok útja és a Sió parti Krúdy sétány egybenyitható, így a Petőfi sétány nyüzsgésével szemben nyugodtabb, lassabb ritmusú vendéglátásra hangolt környezet jöhetne létre. A Sió partjáról a Krúdy sétány gépjármű forgalmát áttereljük a Mártírok útjára. Másik fontos forgalmi változás, hogy a jövőben csak célforgalom használhatná az utcát, így lehetővé téve a Mártírok útja és a környező járdák egységes kezelését, az időszakos gépkocsi- és gyalogosforgalom nem akadályozná egymást. A Krúdy sétány új gyalogos övezetet kapna a Baross híd alatt átfutó járda kibővítésével, ahol a forgalmat a Sió vízszintjéhez közelebb engedve egy új folyó menti sétánnyal kapcsolódnánk a belvároshoz. A partfalon létrehozott lépcsős ülőfelületek a folyón tartandó koncertek, előadások nézőtereként szolgálhatnának, de a mindennapokban is jelentősen kibővítik a Sió part használhatóságát


yachtkikötő alaprajza - tervező: Mészáros János, Jäger Krisztián, Mészáros András, Mészáros Márton


Hajókikötő

A hajókikötő fő funkcióit a Bahart elképzeléseinek megfelelően a Baross hídtól északra fekvő területen helyeztük el. Itt található a Balatoni Halászat zrt. volt irodaépülete, ami a fő iroda és protokoll funkciókat befogadva megfelelő reprezentatív kiegészítője lehet a Bahart új telephelyének. A telep és az út között létrejövő maradéktereket egy kétszintes parkolóház, gördeszkapálya, és a Balatonkiliti felől érkező bicikliút forgalmának hídra terelésére használtuk

Petőfi sétány

A területet a szezonális turizmus által meghatározott, ad-hoc létrejött környezet jellemzi, ahol az egymásra épült vendéglátó egységek áthatolhatatlan akadályt képeznek a Balaton és a sétány között. Az egész éves használhatóságnak emellett komoly akadálya, hogy a terület jelenleg zárt strandként üzemel, amit a szezonon kívül egész évben kerítések zárnak le.

A Petőfi sétány üzletsorának felszabdalása, és a strand szabaddá alakítása alapvetően javítaná ennek a környezetnek minden elemét, különös tekintettel a nyári szezonon kívüli időszakra.

A sétány keleti végét meghatározza a '60-as évek során épült szállodasor, ezért kereskedelmi pavilonjaink tervezésénél ezek karakterére, és kialakult telepítésére rímelő megoldást kerestünk. Az épületeket az utca vonalára merőlegesen helyeztük, a Balaton láthatóságának maximalizálása érdekében. A vendéglátó egységek teraszai, egyéb kiegészítései a telepítés ritmusából adódó közökben helyezhetők el a transzparencia követelményét figyelembe véve.


látványterv a Petőfi sétány pavilonjáról - tervező: Mészáros János, Jäger Krisztián, Mészáros András, Mészáros Márton


A fehér íves keret motívum, amely végigvonul a pavilonokon, a '60-as évek balatoni építészetére reflektáló kortárs válasz,  amely az új sétány meghatározó karaktere lesz, elég erős jelként ahhoz, hogy elviselje a másodlagosan megjelenő motívumok hatását. Javasolt, hogy a vendéglátó egységek előzetes tervtanácsi jóváhagyással, és csak szezonálisan készíthessék el a hozzájuk tartozó kiegészítéseket, így is megelőzve a jelenlegi állapot újbóli kialakulását.

A Balaton és a Petőfi Sétány közötti területet 3 részre osztottuk: közvetlenül a sétánytól északra az új pavilonsor, majd egy aktív használatú, játszótereket, sportpályákat magába foglaló rész, végül a pihenésre kijelölt strandterületek. Kelet-nyugati irányban a pavilonok telepítését követve befutó útvonalak tagolják a strandot, finom ívű hajlásuk oldja az épületek szigorú telepítését

A sétány ezen szakasza egységesen burkolt, ún. "osztott-tér". Alapvetően gyalogosoknak és a kerékpárosoknak tervezve, de a célforgalom számára is használható lassított területként. Mivel ezek a közlekedési módok jellemzően a nap más-más szakaszában érik el csúcsforgalmukat, nem válnak zavaróvá egymás számára.


helyszínrajz a szállodasorról - tervező: Mészáros János, Jäger Krisztián, Mészáros András, Mészáros Márton



Szállodasor

Az '50-'60-as években létrejött szállodasor komoly építészeti értéket képvisel, egységes karakterével, elegáns telepítésével a Petőfi sétány pavilonjaihoz is mintaként szolgált. Itt a jövőben fontos lenne a szállodaépületek méltó, az eredeti karakterüket megőrző felújítása, ami a közelmúltban sajnos nem minden esetben történt így. A területen emellett fontosnak tartottuk az átjárhatóság javítását, ezért a partra merőlegesen érkező utakat kifutattuk a Balaton parton kialakított korzóig.

A Petőfi sétány ezen szakasza már nem alkalmas intenzív vendéglátásra, a szállodaépületek, és villaépületek közötti távolság ezt már nem engedi. Emiatt, ide nem javasoljuk ilyen funkciók telepítését, helyette a forgalmi rend átváltoztatása, biciklisávok kialakítása és szélesebb járdák adják a fő beavatkozási pontokat.

Összefoglalás

Beavatkozásainkkal igyekeztünk határozott, de mégis gazdaságosan, jól szakaszolhatóan megvalósítható javaslatokat tenni. Tervünk célja egy rendezettebb, nyitottabb, városiasabb és egész évben használható környezet létrehozása.

 

 

 

vélemény írásához jelentkezzen be »