/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Közélet, hírek

87 évesen nyugdíjba megy Richard Rogers

1/6

London-Heathrow repülőtér 5-ös terminálja - építész: Richard Rogers - fotó: Wikimedia Commons

?>
London-Heathrow repülőtér 5-ös terminálja - építész: Richard Rogers - fotó: Wikimedia Commons
?>
Madrid-Barajas repülőtér 4-es terminálja - építész: Richard Rogers - fotó: Wikimedia Commons
?>
Pompidou Központ - építész: Richard Rogers - fotó: Wikimedia Commons
?>
Lloyd’s of London - építész: Richard Rogers - fotó: Wikimedia Commons / Dmitry Tonkonog
?>
Millennium Dome - építész: Richard Rogers - fotó: Wikimedia Commons / Mattbucks
?>
Richard Rogers - forrás: Archisoup
1/6

London-Heathrow repülőtér 5-ös terminálja - építész: Richard Rogers - fotó: Wikimedia Commons

87 évesen nyugdíjba megy Richard Rogers
Közélet, hírek

87 évesen nyugdíjba megy Richard Rogers

2020.09.09. 09:33

Hat évtized után visszavonul Richard Rogers, akinek nevéhez olyan épületek fűződnek, mint a párizsi Pompidou Központ vagy a Stirling-díjas Madrid-Barajas repülőtér 4-es terminálja. Az építész az általa több mint 40 éve alapított Rogers Stirk Harbour & Partners igazgatójaként köszön el a szakmától.

Az építész igazgatótanácsból való visszavonulását 2007 óta tervezték, egy átfogó utódlástervezési stratégia részeként. A tervet akkor hívtak életre, amikor Richard Rogers Partners helyett Rogers Stirk Harbour & Partners néven folytatta tovább működését a cég. Az irodát 1977-ben Richard Rogers és első felesége, Su Rogers után nevezték el, melyhez 2007-ben hozzáadódott Strik és Harbour neve is. Ez a lépés ellentétben áll olyan gyakorlatokkal, mint például a Foster & Partners, a Grimshaw vagy a Zaha Hadid Architects. A jövőben a praxis neve tovább bővülhet, de akár teljesen el is tűnhet Rogers neve belőle az alapítóokiratban megfogalmazottak alapján. 

Lloyd’s of London - építész: Richard Rogers - fotó: Wikimedia Commons / Dmitry Tonkonog
4/6
Lloyd’s of London - építész: Richard Rogers - fotó: Wikimedia Commons / Dmitry Tonkonog

A vezetést Ivan Harbour és Graham Stirk veszi át, akik kilenc másik partner támogatását élvezik. Az újdonsült igazgatóság karakterében különbözik Richard Rogerstől, de tagadhatatlanul elismerik munkássága jelentőségét a cégen belül és az építész szakmában globálisan egyaránt. Embersége és nagylelkűsége tetten érhető az általa alapított praxisban, amelyet ezen alapelvek fognak vezérelni inspiráló figurájának elköszönése után is. A partnerek fenn kívánják tartani az RSHP gondolati és erkölcsi folytonosságát, felismerik és ösztönzik a jövőben is a tehetségeket – szögezik le nyilatkozatukban. Bár az iroda munkájára az utóbbi években az üzletkörpontú szemlélet volt jellemző, a vállalat híresen nagyvonalú, profitjának 20%-át jótékonysági célokra fordítja. 

Az 1991-ben lovaggá ütött Rogers az építészet legnagyobb kitüntetéseit tudhatja magáénak, köztük a Pritzker és a Praemium Imperiale díjat, a RIBA Aranyérmét, illetve a Velencei Építészeti Biennále életműdíját is. Kétszeres Stirling-díjas, a Madrid-Barajas repülőtér 4-es termináljáért és a nyugat-londoni Maggie’s Centerért érdemelte ki az elismerést, bár leghíresebb épületei továbbra is a párizsi Pompidou Központ, a londoni Lloyd’s, a Millennium Dome és a London-Heathrow repülőtér 5-ös terminálja.

Pompidou Központ - építész: Richard Rogers - fotó: Wikimedia Commons
3/6
Pompidou Központ - építész: Richard Rogers - fotó: Wikimedia Commons

Rogers jelentős szerepet játszott aktív évei alatt a közéletben is: Tony Blair irányításával a befolyásos Urban Task Force elnöki tisztségét töltötte be, tanácsot adott Ken Livingstone és Boris Johnson számára londoni polgármesterségük idején, ült a Tate és a Moma igazgatóságában, valamint aktív tagja volt a Lordok Házának. 80. születésnapja alkalmából a Building Designnak adott interjújában a fiatalabb építészeket arra bíztatta, hogy aktívabban vegyenek részt a politikában.

Forrás: Building Design

 

Szerk.: Sütöri Laura

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk