Épületek/Középület

A Newport Street Gallery a RIBA Stirling Prize idei nyertese

1/9

Newport Street Gallery - építészek: Peter St John, Adam Caruso - A homlokzat LED-es felülete

?>
Newport Street Gallery - építészek: Peter St John, Adam Caruso - A homlokzat LED-es felülete
?>
Newport Street Gallery - építészek: Peter St John, Adam Caruso - A hátsó homlokzat részlete
?>
Newport Street Gallery - építészek: Peter St John, Adam Caruso - A Newport Street felől
?>
Newport Street Gallery - építészek: Peter St John, Adam Caruso - Az utcai homlokzat részlete
?>
Newport Street Gallery - építészek: Peter St John, Adam Caruso - Kiállítótér
?>
Newport Street Gallery - építészek: Peter St John, Adam Caruso - Kiállítótér
?>
Newport Street Gallery - építészek: Peter St John, Adam Caruso - Lépcső
?>
Newport Street Gallery - építészek: Peter St John, Adam Caruso - Lépcső
?>
1/9

Newport Street Gallery - építészek: Peter St John, Adam Caruso - A homlokzat LED-es felülete

A Newport Street Gallery a RIBA Stirling Prize idei nyertese
Épületek/Középület

A Newport Street Gallery a RIBA Stirling Prize idei nyertese

2016.11.04. 13:40

Cikkinfó

Szerzők:
Pesti Monika

Földrajzi hely:
London, Nagy-Britannia

Cég, szervezet:
Lechner Tudásközpont

Építészek, alkotók:
Adam Caruso, Peter St John

Vélemények:
1

A legrangosabb brit építészeti díjat 2016-ban egy londoni ipari épületből létrehozott magángalériáért kapta meg a Caruso St John építésziroda, amely napjainkban szokatlan építészeti szemléletével vonja magára a figyelmet. Pesti Monika írása. 

A Newport Street Gallery London délnyugati, Vauxhall nevű városrészében három szomszédos, műemlékvédelem alatt álló ipari épületből jött létre. Ezek korábban színházi asztalos és díszletfestő műhelyekként szolgáltak. A viktoriánus stílusú házsor mindkét végéhez egy-egy új épületet illesztettek, az így kialakult tömb az utca teljes hosszán végigvonul, az egyes szintek pedig az épületek között átjárhatók, így flexibilisen használhatók kisebb és nagyobb kiállításokra egyaránt. A szinteket új, spirális lépcsőkkel és egy nagy lifttel kötötték össze.

Newport Street Gallery - építészek: Peter St John, Adam Caruso - A Newport Street felől
3/9
Newport Street Gallery - építészek: Peter St John, Adam Caruso - A Newport Street felől



A magángaléria egyik oldala a Newport Street-re, a másik a vasútra néz. Az új épületek homlokzatai a műhelyek ablakosztásának és a nyílások feletti nagy tömör falfelületeinek jellegzetes ritmusát viszik tovább. Téglaburkolatuk ugyancsak a meglévő épületek homlokzatához alkalmazkodik. Az öt egymás mellett álló tiszta, keresetlen, de egyúttal hatásos megjelenésű épület egyszerre különbözik egymástól, de kapcsolatban is áll egymással. Figyelemre méltó, ahogy a Caruso St John Architects érzékeny hozzáállással megtartja a városi szövet léptékét, és ennek keretein belül, minden harsányság nélkül alkot kortárs építészetet.

A kiállítóterek mellett az épülettömbben egy éttermet és irodahelyiségeket is kialakítottak. A tulajdonos, Damien Hirst kortárs gyűjteményét bemutató kiállítások ingyenesen látogathatók.

Newport Street Gallery - építészek: Peter St John, Adam Caruso - Lépcső
7/9
Newport Street Gallery - építészek: Peter St John, Adam Caruso - Lépcső



A Caruso St John építésziroda egy manapság szokatlan építészeti szemlélettel hívja fel magára figyelmet: a modernizmus egyik alapelve, az alaprajz elsődlegessége helyett a falat, mint homlokzatot állítják a középpontba. A Le Corbusier öt pontjának egyikeként közismert, a tartószerkezeti falakat nem tűrő, oszlopokkal, pillérekkel dolgozó szabad alaprajz, a "plan libre" koncepcióját nem tartják követendő mintának.

Az építészirodát többek között az El Croquis 166-os számából ismerhetjük meg alaposabban, itt megjelent tanulmányában Pier Vittorio Aureli építészettörténeti összefüggésekbe helyezi a munkásságukat. Amint írja, Le Corbusier 1914-ben tervezte meg a múlt évszázad egyik legfontosabb lakóépület-prototípusát, Maison Dom-ino név alatt, amely a ház (domus) és az innováció szavakból tevődik össze. A ház szerkezeti váza pillérekből és födémlemezekből áll, ami lehetővé teszi az alaprajz és a homlokzatok – a lakók igényeinek is megfelelő – szabad kialakítását. Ennek a koncepciónak a legfontosabb következménye, hogy a fal és a homlokzat megszűnt alapvető tényezőnek lenni az építészetben. Továbbra is létezik ugyan, de a szerepe viszonylagossá, mindig az adott funkciótól és szituációtól függővé vált.
Napjainkra az épületek sokkal komplexebbek lettek, de a térbeli szerkesztés Corbusier-féle logikája megmaradt. Ha megnézzük például az OMA könyvtárát Seattle-ben, láthatjuk, hogy az épület minden bonyolultsága ellenére tulajdonképpen leegyszerűsíthető szintek sorozatára, amelyek előtt a homlokzatok függnek – fejti ki Aureli. A könyvtár, bár nagyon messze áll a Dom-ino modelltől, mégis annak logikai konklúziója: a homlokzatok a padlók határozatlan végű felületén lebegnek, a terek elveszítik és megtagadják a határaikat, a jelenlétük absztrakttá válik.

Ebben az építészeti szcénában a Caruso St John Architects munkássága kifejezetten provokatív, azáltal, hogy nem tartják magukat a Dom-ino konvencióhoz, hanem a falat, mint homlokzatot tekintik központi elemnek. Vagyis a fal nem egyszerűen csak a térelhatárolás eszköze, hanem főszereplő a térben, a jelenléte és jelentősége meghaladja a funkcionális szerepét. Olyan aktív és független eleme az építészetnek, amelynek a megformálása önmagában is fontos.

Newport Street Gallery - építészek: Peter St John, Adam Caruso - Kiállítótér
5/9
Newport Street Gallery - építészek: Peter St John, Adam Caruso - Kiállítótér



Adam Caruso és Peter St John ezzel a szemlélettel a nyugati építészet egyik döntő vitájának frontvonalába került. A konfrontáció egyik oldalán az az építészet áll, amelynél minden falnak önálló olvasata van, a másik oldalon pedig az a rendszerelvű felfogás, amelyet Arnaldo Bruschi építészettörténész szintaktikus építészetként definiált, ahol minden elem szigorúan alá van rendelve egy átfogó logikai rendszernek. Pier Vittorio Aureli a kétféle építészeti gondolkodást Brunelleschi és Alberti épületeinek eltérő szerkesztésmódjával szemlélteti. Míg Brunelleschi rendszerszemléletű műveket alkotott (lásd a Capella Pazzi-t vagy a L’Ospedale degli Innocenti-t), addig Alberti a homlokzatok erőteljes, frontális hatására épített, amire jó példa a Tempio Malatestiano vagy a Santa Maria Novella.

Newport Street Gallery - építészek: Peter St John, Adam Caruso - A hátsó homlokzat részlete
2/9
Newport Street Gallery - építészek: Peter St John, Adam Caruso - A hátsó homlokzat részlete

A Caruso St John építészirodának az elmúlt húsz évben elkészült épületein nem figyelhetünk meg egy szembeötlően egységes vagy jellegzetes stílust, mindegyik projekt egyedi munka, de a fal, mint homlokzat témája mindenhol megjelenik az észak-londoni stúdiólakástól (1993-94) kezdve az első jelentős tervükön, a Walsallban felépült New Art Gallery-n át (1995-2000) a legújabb alkotásokig.

Az építésziroda szemléletének egy másik jellegzetessége, hogy a belső tereket ugyanolyan fontosnak gondolják, mint az épületek külső megjelenését. Azzal a felfogással szemben, amely szerint az építész a ház külsejéért felel, Adam Caruso egy interjúban Michelangelo, Soane, Schinkel és Webb munkásságát hozta fel ellenpéldaként, akik legalább ugyanannyit foglalkoztak a belsővel, mint a külsővel, sőt sok munkájuk kifejezetten a belső térről szólt.

A RIBA (Royal Institute of British Architects) idei díját neves építészirodákat (például a Herzog & de Meuron-t) megelőzve nyerték el a laudáció szerint gyönyörűen megalkotott épületegyüttesért, amelynél a tégla használata összekapcsolja az egyébként önmagukban is kifejezően megformált épületeket és a LED technológia játékos használata még egy plusz kortárs elemmel gazdagítja a homlokzatot.

Newport Street Gallery - építészek: Peter St John, Adam Caruso - A homlokzat LED-es felülete
1/9
Newport Street Gallery - építészek: Peter St John, Adam Caruso - A homlokzat LED-es felülete

Pesti Monika
Lechner Tudásközpont

 


 

Forrás

  • A Caruso St John Architects honlapja http://www.carusostjohn.com/projects/newport-street-gallery/
  • Pier Vittorio Aureli: Form and resistance – A conversation with Caruso St John. In: El Croquis 166.
  • Pier Vittorio Aureli: The thickness of the facade – Notes on the work of Caruso St John. In: El Croquis 166.
  • Patrick Lynch: Caruso St John Architects' Newport Street Gallery Wins the 2016 Stirling Prize. http://www.archdaily.com/796862/caruso-st-john-architects-newport-streeet-gallery-wins-the-2016-stirling-prize

A képanyagot köszönjük a Caruso St John építészirodának, Simon Davisonnak!

 

Vélemények (1)
Tannhauser
2016.11.04.
21:46

Nagyon alapos, jó cikk! Gratulálok Művésznő!

Új hozzászólás
Helyek/Infrastruktúra

MOSÓHÁZAK // Egy hely + Építészfórum

2020.09.16. 13:04
00:05:55

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Helyek/Köztér

A GÖMBKILÁTÓ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.03. 14:12
00:05:11

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk