/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

Csak pár doboz? – Az Intramuros budaörsi buszpályaudvara

1/19

Alaprajz - Szivárvány utcai buszpályaudvar - építész: Dobos Botond, Kurucz Olívia

?>
Alaprajz - Szivárvány utcai buszpályaudvar - építész: Dobos Botond, Kurucz Olívia
?>
Alaprajz környezettel - Szivárvány utcai buszpályaudvar - építész: Dobos Botond, Kurucz Olívia
?>
Helyszínrajz - Szivárvány utcai buszpályaudvar - építész: Dobos Botond, Kurucz Olívia
?>
Déli homlokzat - Szivárvány utcai buszpályaudvar - építész: Dobos Botond, Kurucz Olívia
?>
Északi homlokzat - Szivárvány utcai buszpályaudvar - építész: Dobos Botond, Kurucz Olívia
?>
Keleti homlokzat - Szivárvány utcai buszpályaudvar - építész: Dobos Botond, Kurucz Olívia
?>
Nyugati homlokzat - Szivárvány utcai buszpályaudvar - építész: Dobos Botond, Kurucz Olívia
?>
Metszet - Szivárvány utcai buszpályaudvar - építész: Dobos Botond, Kurucz Olívia
?>
Metszet - Szivárvány utcai buszpályaudvar - építész: Dobos Botond, Kurucz Olívia
?>
Szivárvány utcai buszpályaudvar - építész: Dobos Botond, Kurucz Olívia - fotó: Danyi Balázs
?>
Szivárvány utcai buszpályaudvar - építész: Dobos Botond, Kurucz Olívia - fotó: Danyi Balázs
?>
Szivárvány utcai buszpályaudvar - építész: Dobos Botond, Kurucz Olívia - fotó: Danyi Balázs
?>
Szivárvány utcai buszpályaudvar - építész: Dobos Botond, Kurucz Olívia - fotó: Danyi Balázs
?>
Szivárvány utcai buszpályaudvar - építész: Dobos Botond, Kurucz Olívia - fotó: Danyi Balázs
?>
Szivárvány utcai buszpályaudvar - építész: Dobos Botond, Kurucz Olívia - fotó: Danyi Balázs
?>
Szivárvány utcai buszpályaudvar - építész: Dobos Botond, Kurucz Olívia - fotó: Danyi Balázs
?>
Szivárvány utcai buszpályaudvar - építész: Dobos Botond, Kurucz Olívia - fotó: Danyi Balázs
?>
Szivárvány utcai buszpályaudvar - építész: Dobos Botond, Kurucz Olívia - fotó: Danyi Balázs
?>
Szivárvány utcai buszpályaudvar - építész: Dobos Botond, Kurucz Olívia - fotó: Danyi Balázs
1/19

Alaprajz - Szivárvány utcai buszpályaudvar - építész: Dobos Botond, Kurucz Olívia

Csak pár doboz? –  Az Intramuros budaörsi buszpályaudvara
Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

Csak pár doboz? – Az Intramuros budaörsi buszpályaudvara

2020.09.29. 19:03
MÉD

Projektinfó

Szerzők:
Fenes Tamás DLA

Földrajzi hely:
Budaörs, Magyarország

Építészek, alkotók:
Dobos Botond, Kurucz Olívia, Intramuros

Címkék:
MÉD 2020 Épület - közönségszavazás

Vélemények:
7

Szivárvány utcai buszpályaudvar

URL:
Intramuros Kft.

Tervezés éve:
2018-2019

Építés éve:
2019-2020

Bruttó szintterület:
825,7 m2

Stáblista

Építtető, tulajdonos: Budaörs Város Önkormányzata

Építészet: Dobos Botond Zsolt DLA, Kurucz Olívia / Intramuros Kft.

Építész munkatársak: Kővári Katinka, Zsoldos Anna Róza, Borszuk Gábor

Tájépítészet: Kontra Dániel / Urban Concept Kft.

Statika: Kovács István / Kovács és Kovács Stúdió Kft.

Épületgépészet: Szalóky László / Kristály Klíma Plusz Kft.

Épületvillamosság: Máramarosi András

Tűzvédelem: Székács András / Antilla Bt.

Közút: Nagy Katalin / Nagy és Társa Mérnökiroda Bt.

Közmű: Jordán Péter / DIMA Mérnökiroda Kft., GLS-AQUA Kft.

Rehabilitáció: Pandula András / NT Control Bt.

MÉD:

Mi adja egy buszpályaudvar jelentőségét? A megformált épület karakterén túl a városi környezettel való viszonya, az a kapcsolatrendszer, amit az adott helyen kialakít, ahogyan szervezi maga körül az életet. Dobos Botond és Kurucz Olívia munkájáról városépítészeti szempontokat is mérlegelve írt kritikát Fenes Tamás építész. 

Számos sváb eredetű településsel találkozhatunk a budai agglomerációban, amelyek közül abból a szempontból is kiemelkedik Budaörs, hogy talán itt esik legjobban szét az a kistelepülési karakter, amely leginkább jellemző lehetne. A hetvenes években megjelenő tízemeletes panelek szétfeszítették a közeget, túlzott hangsúlyuk és a léptékbeli heterogenitás bárminemű folyamatosságot különösen nehézzé tett.  A budaörsi lakótelep peremén már nem érzékelhető a múlt: a páremeletes sorházak, a házgyári panelek, az autópálya közelségében megjelenő dobozáruházak és az ezredfordulós irodaházak nem tudnak érdemi kapcsolatot teremteni a nőtt városszövet kisléptékű épületállományával. A terület foltszerűen változó karakterű, de többszörös léptékváltások figyelhetőek meg a terület pár száz méteres környezetében is.

A lakótelep és a bevásárlóközpontok közé ékelődik egy tömegközlekedési csomópont, ami pozíciójából adódóan széles réteget szolgál ki. Ez egy jelentős gyalogos fókuszpont, mivel az áruházak láncolatából kiérkező gyalogos tengely és a lakótelep járdái itt futnak össze. Emellett innen indulnak a belváros felé a területet kiszolgáló buszok is.

Budaörs esetében kiemelten fontos a tömegközlekedés megújulása. A reggeli végeláthatatlan dugók csillapítását szolgálná egy jól működő közösségi közlekedési hálózat. Ehhez a jármű és vonalhálózati struktúrán felül elengedhetetlenül fontosak azok a pontszerű létesítmények, amelyekkel elsődlegesen találkozik az utas a reggeli és délutáni rutin során.

Szivárvány utcai buszpályaudvar - építész: Dobos Botond, Kurucz Olívia - fotó: Danyi Balázs
13/19
Szivárvány utcai buszpályaudvar - építész: Dobos Botond, Kurucz Olívia - fotó: Danyi Balázs

A területen korábban álló korszerűtlenné váló állomásépület funkcionálisan és karakterében egyaránt elavult. A 80-as évek végi, magastetős lakótelepi formai megújulás nyomát őrző épület szándéka ellenére kiesett az idők során a morfológiai kontinuitásból. Egyetlen kapcsolódási pontja a sarkon álló magastetős étteremépület volt. Az idővel bekövetkező környezeti változások azonban felülírták ennek a formaadási szándéknak a létjogosultságát. Ez az összetett környezet bármilyen új alakítás esetében nehézséget jelent, nehezen található olyan igazodási pont, mely könnyen kommunikálható lenne a közösség felé.  

Az új épület nem a közvetlen illeszkedés stratégiáját választja, helyette a funkcióból eredő szükségletekhez igazodik. Valamiféle alárendelt szerepet keres, a környezetét nem harsogja túl: egyszerű, elnyújtott pavilon, tetővel és kiszolgáló funkciókkal.  Pont annyi, amennyire szükség van. A buszmegálló műfaj banalitásán és a műtárgyszerűségen túlmutat a hozzáadott építészeti minőség. Más rétegek válnak hangsúlyossá, a felületi vizualitás és a használói környezetbe való kapcsolódás válik fontossá. A külső héjat adó alu-hab táblák egyszerre homogenizálják a testet zajszerű fényelnyelő mintázatukkal, és egyidejűleg – az alapanyag újrafeldolgozhatósága révén – ökológiailag újszerűvé teszik azt.

A külső optikai héj alatt az intenzív használathoz kötődő emberközeli helyzetekben színes felületképzés jelenik meg a dobozokon. Egyszerre mutat befelé forduló gesztust és egyúttal válik irányítottá az áthaladás. A színek mellett az egyes megállókat jól elkülönítik a méretes számok, de a hagyományos taktilis sávok szintén segítik a használatot.

Szivárvány utcai buszpályaudvar - építész: Dobos Botond, Kurucz Olívia - fotó: Danyi Balázs
16/19
Szivárvány utcai buszpályaudvar - építész: Dobos Botond, Kurucz Olívia - fotó: Danyi Balázs

A forgalmi iroda mellett helyet kapó büfé és trafik lehetőséget biztosít arra, hogy a folyamatos használat révén kevésbé tudjanak kialakulni gazdátlan helyzetek. A tető alatti kapuhelyzetek szorosan kapcsolnak ahhoz az alapelvhez, ami a gyalogosközlekedést a legpraktikusabb, de egyben legbiztonságosabb úton irányítja a megállóba. Ezek az áttörési pontok elemi szinten szükségesek a normális használathoz, így hosszútávon elkerülhetővé teszik a tető alatti területek utólagos beépítését. Az alkotói szándék persze nem képes megvédeni az épületet az utólagos eróziótól, de csökkentheti annak esélyét.

A most látható új állomás csak az első eleme egy komponált térbeli helyzetnek. A tervezői szándék szerint további három elem kerül az épület mellé, azzal szoros összefüggésben. A többi elem funkcionálisan sokkal egyszerűbb, mégis fontosak. A tervezett kiegészítő beállókkal együtt létrejövő – területhatárokra kifeszített keretszerű beépítés – egy saját, zárt, mégis jól átjárható belsőt hoz létre. Tisztán elkülönül a kerítéssel elhatárolt, családiház-szerűen viselkedő sarki étteremtől. Nem felülírja a meglévő buszpályaudvart egy korszerű formálással, hanem tudatosan új minőségeket hoz létre. Ezekre alapvetően szükség van egy olyan korszerű végállomás épületnél, amely kezelni akarja a közvetlen közeget, amiben áll.

A tervezők nem hagyják magára az épület szűkebb értelemben vett környezetét sem. A lakótelep peremén lévő köztes maradékterületeket szintén moderálják: plasztikus zöldfelületi elemekkel, melyek kiemelései a külső peremen megfelelő irányba terelik a használókat, a belső forgalomtechnikai szigettől pedig távol tartják az embereket. Ez a szándékosság fontos a megálló üzemi működése szempontjából is, valamint a tudatos eszközhasználattal elkerülhetővé vált az általános esetben szükséges, embereket terelő gyalogos ’korlát-kígyók’ elhelyezése.  A létrehozott másodlagos elemekre szintén kiterjed a gondosság, így a tájépítészeti részletek, a plusz tetőbeállók és utcabútorok megfelelően (építészeti eszközrendszerrel) segítik a területen átközlekedők irányítását. 

Szivárvány utcai buszpályaudvar - építész: Dobos Botond, Kurucz Olívia - fotó: Danyi Balázs
11/19
Szivárvány utcai buszpályaudvar - építész: Dobos Botond, Kurucz Olívia - fotó: Danyi Balázs

Ezt erősíti az épülethez tervezett egyedi pad-sorozat, amely egyszerre időtálló a monolitikus műkő tömbök miatt, de egyúttal a padok ülőfelületei komfortosabbak a már megszokott betontermékekhez képest. Az itt használt színek a korábbi megállókat jelölő színsor kibővített skálájából kerülnek ki, melynek diffúz hatása az épülettel együtt egységes képet mutat. 

Ez a fajta tudatosság pont azt az alapvető tervezői szándékot hozza előtérbe, amely nem az egyszerű termék-választás, hanem a végiggondolt döntések és az ebből fakadó egyszerű megoldások összességét adja. Azaz nem azért gondolhatjuk izgalmasnak az épületet, mert űrhajó-burkolatot kapott, hanem mert ügyesen egyensúlyoz a szükségszerűség határán, egy erősen visszafogott vezetővonal mentén. 

Nemcsak a közízlés általános alakításában előremutató ez a fajta megközelítés, de bízhatunk benne, hogy a minőségi mintaadás befolyásolni fogja a közlekedési hálózat más elemeit is.

Fenes Tamás

Szivárvány utcai buszpályaudvar - építész: Dobos Botond, Kurucz Olívia - fotó: Danyi Balázs
19/19
Szivárvány utcai buszpályaudvar - építész: Dobos Botond, Kurucz Olívia - fotó: Danyi Balázs

Szerk.: Somogyi Krisztina

Az Építészfórum megjelenő kritikák elkészítését a Nemzeti Kulturális Alap támogatja.

Vélemények (7)
dufla
2020.10.01.
12:02

A dupla beírás az csak véletlen. (dupla kattintás és én sem tudtam törölni) Kedves oolajto! (mert nem tudom a neved, én vállalom?!) Igen az inmagináció egy nehéz kérdés, látom te már el sem tudod képzelni. De azért ajánlom nézegesd pl. az alábbi egyszerű oldalt http://www.designcurial.com/news/the-worlds-10-best-designed-bus-stations-4290631/3 és láthatod, hogy egy buszpályaudvar is nagyon sokféle lehet. És akkor már a hely szelleméről, települési gyökerekről, hagyományokról, esetleg történelmi összefüggésekről nem is beszéltem. Igen a te felfogásodban, ahogy látom buszpályaudvar, irodaépület, lakóház, akár a színek miatt még óvoda is lehet. És a világ bármely táján. Én amit kifogásoltam ez volt. És a szövegben meg nem kívánom az érzékenyítést, az építészeket meg már amúgy sem kell, de a laikus közönséget még meg kell győzni, hogy a királyon van ruha csak a "buták" nem látják. Jánosi J.

dufla
2020.10.01.
13:04

@dufla: Helyesen imaginácó, véletlenül beütődött egy "n" betű, bocsánat. Jánosi J.

dufla
2020.09.30.
12:41

"Nemcsak a közízlés általános alakításában előremutató ez a fajta megközelítés, de bízhatunk benne, hogy a minőségi mintaadás ........" Blabla...blabla... A terveken is jól látszik, hogy nagyon "bonyolult" volt megrajzolni a kiviteli tervet. Úgy látom itt is hevesen folyik az emberek "érzékenyítése"! De mikor vesszük már észre, hogy a király meztelen?! Jánosi J.

dufla
2020.09.30.
12:41

"Nemcsak a közízlés általános alakításában előremutató ez a fajta megközelítés, de bízhatunk benne, hogy a minőségi mintaadás ........" Blabla...blabla... A terveken is jól látszik, hogy nagyon "bonyolult" volt megrajzolni a kiviteli tervet. Úgy látom itt is hevesen folyik az emberek "érzékenyítése"! De mikor vesszük már észre, hogy a király meztelen?! Jánosi J.

oolajto
2020.09.30.
21:07

@dufla: Ez egy buszmegálló, ide is ágasfa kellene ugye? Vagy az csapta ki a biztosítékot hogy vannak színek a homlokzaton?

oolajto
2020.09.30.
21:15

@dufla: Oké, finomítok mert törölni persze továbbra sem lehet (viszont a dupla komment miatt még mindig egálban vagyunk): Miért kellene egy buszmegállót ennél összetettebbé tenni, ez egy műtárgy nemde? Ha formailag túldíszíti akkor megváltozik a jelentés és már nem buszmegálló. Milyen többlet narratívát kellene adnia pl. egy tűzoltócsapnak? Eleve semmilyen formai gyökere nincs egy mikro-funkciójú épületnek. Pont ugyanaz a helyzet mint a ravatalozóformálással. Nem volt előtte és mégis hozzákötöttünk egy formaadási hagyományt? Jól jártunk?

P. Imre
2020.10.01.
08:00

@oolajto: Nem pont ugyanaz a helyzet, mint a ravatalozókkal. A két épülettípus épület egészen más jellegű és súlyú érzelmeket hordoz. A ravatalozókhoz kötött - egyébként sokszínű - formai hagyomány pedig egy igazi sikertörténetet eredményezett. Megkockáztatom, hogy a magyar építészet borászatban és ravatalozóban a legjobb.

Új hozzászólás
Helyek/Városépítészet

WEKERLETELEP // Egy hely + Építészfórum

2020.10.28. 14:46
00:06:33

Lakótelep csak éppen másképp! A Wekerletelep minden túlzás nélkül a hazai építészettörténet egyik legfontosabb és legkiemelkedőbb állomása. Egy olyan kor ma is élő és működő hagyatéka, amikor az állam még kötelességének tartotta, hogy polgárai lakhatásásról méltó módon gondoskodjon. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozata ezúttal a Kós Károly térre és környékére kalauzol minket. / A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja. /

 

 

Lakótelep csak éppen másképp! A Wekerletelep minden túlzás nélkül a hazai építészettörténet egyik legfontosabb és legkiemelkedőbb állomása. Egy olyan kor ma is élő és működő hagyatéka, amikor az állam még kötelességének tartotta, hogy polgárai lakhatásásról méltó módon gondoskodjon. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozata ezúttal a Kós Károly térre és környékére kalauzol minket. / A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja. /

 

 

Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk