Helyek/Infrastruktúra

Díjazott minőség: a váci állomás rekonstrukciója

1/31

Vác állomás korszerűsítése - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Danyi Balázs

?>
Vác állomás korszerűsítése - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Danyi Balázs
?>
Vác állomás korszerűsítése - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Danyi Balázs
?>
Vác állomás korszerűsítése - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Danyi Balázs
?>
Vác állomás korszerűsítése - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Danyi Balázs
?>
Vác állomás korszerűsítése - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Danyi Balázs
?>
Vác állomás korszerűsítése - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Danyi Balázs
?>
Vác állomás korszerűsítése - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Danyi Balázs
?>
Vác állomás korszerűsítése - építész: Bánszky Szabolcs - zajárnyékoló fal és design: Heiszig Tamás, Mott MacDonald Magyarország Kft. - fotó: Danyi Balázs
?>
Vác állomás korszerűsítése - zajárnyékoló fal és design: Heiszig Tamás, Mott MacDonald Magyarország Kft. - fotó: Danyi Balázs
?>
Vác állomás korszerűsítése - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Danyi Balázs
?>
Vác állomás korszerűsítése - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Danyi Balázs
?>
Vác állomás korszerűsítése - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Danyi Balázs
?>
Vác állomás korszerűsítése - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Danyi Balázs
?>
Vác állomás korszerűsítése - építész: Bánszky Szabolcs - zajárnyékoló fal és design: Heiszig Tamás, Mott MacDonald Magyarország Kft. - fotó: Danyi Balázs
?>
Vác állomás korszerűsítése - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Danyi Balázs
?>
Vác állomás korszerűsítése - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Danyi Balázs
?>
Vác állomás korszerűsítése - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Danyi Balázs
?>
Vác állomás korszerűsítése - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Danyi Balázs
?>
Vác állomás korszerűsítése - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Danyi Balázs
?>
Vác állomás korszerűsítése - építész: Tóth Csaba, CÉH Zrt. - fotó: Danyi Balázs
?>
Vác állomás korszerűsítése - építész: Bánszky Szabolcs - zajárnyékoló fal és design: Heiszig Tamás, Mott MacDonald Magyarország Kft. -  fotó: Danyi Balázs
?>
Vác állomás korszerűsítése - építész: Tóth Csaba - fotó: Danyi Balázs
?>
Vác állomás korszerűsítése - építész: Tóth Csaba - fotó: Danyi Balázs
?>
Vác állomás korszerűsítése - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Danyi Balázs
?>
Vác állomás korszerűsítése - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Danyi Balázs
?>
Vác állomás korszerűsítése - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Danyi Balázs
?>
Vác állomás korszerűsítése - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Danyi Balázs
?>
Vác állomás korszerűsítése - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Danyi Balázs
?>
Vác állomás korszerűsítése - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Danyi Balázs
?>
Vác állomás korszerűsítése - építész: Tóth Csaba - fotó: Danyi Balázs
?>
Vác állomás korszerűsítése - építész: Tóth Csaba - fotó: Danyi Balázs
1/31

Vác állomás korszerűsítése - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Danyi Balázs

Díjazott minőség: a váci állomás rekonstrukciója
Helyek/Infrastruktúra

Díjazott minőség: a váci állomás rekonstrukciója

2016.11.08. 15:52
MÉD

Projektinfó

Szerzők:
Bán Dávid

Földrajzi hely:
Vác

Építészek, alkotók:
Bánszky Szabolcs

Vác állomás vasúti pálya és kapcsolódó létesítmények korszerűsítése és kivitelezése

Építés éve:
2016

Stáblista

a beruházó és az üzemeltető közreműködői:
tulajdonos: MÁV Zrt.
üzemeltető, mint szakmai fejlesztő stábja: MÁV Magyar Államvasutak Zrt., Fejlesztési és Beruházási Főigazgatóság
közreműködők:
felelős vezető: Kiss Csaba
építészet: Hartmann Erik  projektkoordinátor: Jordán Sándor
épületgépészet: Szentpéteri László
épületvillamosság: Atovics László 

építtető/beruházó: NIF Zrt.
irodavezető: Győrik Balázs
projektvezető: Bakti Zoltán

mérnökszervezet: VÁCZ Mérnök Konzorcium (ECO-TEC Műszaki-Gazdasági Tanácsadó Kft., TRANSINVEST-BUDAPEST Kft.)
közreműködők:
projektvezető: Soos Béla Tamás
építész műszaki ellenőr: Juhász István
épületgépész műszaki ellenőr: Szakál Norbert
távközlés-gyengeáram műszaki ellenőr: Bakos Tamás
épületvillamosság műszaki ellenőr: Vincze Árpád

fővállalkozó: Kőkapu-2012 Konzorcium (KÖZGÉP Zrt.Strabag Vasútépítő Kft., Swietelsky Vasúttechnika Kft.)
generálkivitelező: Swietelsky Magyarország Kft.
projektvezető, FMV: Tányéros Krisztián
művezető: Jakus Mihály


tervezők:

a felvételi épület és perontetők tervezése:

projekt főtervező: RING Mérnöki Iroda Kft.projektvezető: Ring László

projektszakági főtervező: Speciálterv Építőmérnöki Kft.
projektvezető: Meleg Zoltán, Weisz Attila

előzményes tervező:(alap engedélyezési terv és tenderterv) MÁVTI Kft.
építész tervezők: Szabóné Jambrik Ilona
(felvételi épület), Kardos Zsuzsanna (perontetők)
épületszerkezetek: Főző Károly (Pannon Partner Mérnökiroda Kft.
környezetalakítás: Illyés Zsuzsanna (Pagony Táj- és Kertépítész Kft.)zajárnyékoló fal és design: Heiszig Tamás (MÁVTI Kft.)
aluljáró, támfalak: Tóth Csaba (MÁVTI Kft.)
vasúti pályatervező: Bokory Gábor (MÁVTI Kft.)

generáltervező, építészet: Mata-Dór Architektúra Tervező Műhely Kft.
felelős építész tervező: Bánszky Szabolcs 
építész tervezők: Erdélyi-Gáspár Judit, Durbák Eszter, Ruszthy Sarolt, Titkos Ádám 
építész munkatársak: Fazekas Csaba, Müller Ferenc, Ba Julianna, Balázs Mátyás, Cseh Katalin, Keresztes Zsolt

művészettörténész konzulens: G. Lászay Judit (Lechner Lajos Tudásközpont)
belsőépítészet: Vajk Ildikó (belsőépítész tervező)
épületszerkezet: Szabóné Fischer Zsuzsanna (ALAPKŐ KFT.)
épületgépészet:Takáts GyulaLukács László (CÉH zRt.)
épületvillamosság: Sápi János, (CÉH zRt.)
tűzvédelem: Móró TiborLakk József, (VÉD-KOMPLEX BT.)
táj- és kertépítészet: Dr Solymos Rezső (Ökoszisztéma Kft.)

Dosszié:

MÉD:

Az ország legrégebbi vasúti épülete és annak elhanyagolt, széttagolt környezete újult meg Vácon. A felvételi épület komoly kutatáson alapuló rekonstrukcióját és újrafogalmazását Bánszky Szabolcs és a Mata-Dór Architektúra Kft. tervezőiroda végezte, ami Vasúti Építészeti Nívódíjat hozott a számukra. Bán Dávid írt, Danyi Balázs fotózott. 

A váci vasútállomás, noha országos viszonylatban nem tartozik a legnagyobb vasúti létesítmények közé, két okból mégis kiemelt jelentőséggel bír. Egyrészt, mert a vidéki állomások közül az egyik legforgalmasabb, másrészt történelmi öröksége miatt. A 19. század derekán elindult vasúti fejlesztések úttörő időszakában heves vita alakult ki, hogy a Pestet és Budát a Duna mely partján kössék össze Béccsel. Végül Pest került ki győztesen, s itt épülhetett meg a császárvárosba tartó vasútvonal első, Vácig tartó szakasza 1846-ban. Mivel az eredeti pesti indóházat többszörösen át- és körbeépítették, illetve kibővítették, majd végül a Nyugati pályaudvar építésekor, az 1870-es években lebontották, így csak a váci vasútállomás maradt meg korabeli épületként a hazai vasút hőskorából.


Vác állomás korszerűsítése - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Danyi Balázs
12/31
Vác állomás korszerűsítése - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Danyi Balázs



A Magyar Középponti Vasúttársaság által építtetett, 1846-ban átadott klasszicista stílusú állomásépület eredetileg csak a Pest és Vác közötti forgalom végállomásaként szolgált, később a vonal Szobig bővült. A vasúttársaság csődje miatt a vonal osztrák kézbe került, fejlesztése is más ütemben haladt, mint eredetileg tervezték, és végül a bécsi összeköttetés sem ebben az irányban valósult meg. A váci állomás mindezek ellenére egyre forgalmasabbá vált, felvételi épületét többször bővítették, kiegészítették, a területen raktárakat, szolgálati és egyéb kiszolgáló létesítményeket emeltek. A MÁV Budapest és Vác között vezette be először zónázó rendszerét, így az ütemes menetrenddel, illetve a 25 percesre rövidült menetidővel a vasútnak komoly vonzereje lett a fővárosba ingázók körében, nem utolsósorban felélénkítette a kisváros ingatlanpiacát is: a jó vasúti kapcsolatnak hála, Budapestről egyre többen költöztek Vácra.


Vác állomás korszerűsítése - építész: Bánszky Szabolcs - zajárnyékoló fal és design: Heiszig Tamás, Mott MacDonald Magyarország Kft. - fotó: Danyi Balázs
14/31
Vác állomás korszerűsítése - építész: Bánszky Szabolcs - zajárnyékoló fal és design: Heiszig Tamás, Mott MacDonald Magyarország Kft. - fotó: Danyi Balázs




A vasútállomás, amelyhez érdemben utoljára az 1980-as években nyúltak, mindenképpen megérett a felújításra: az épületek állapota leromlott, a peronok keskenyek és alacsonyak voltak. A MÁV elhatározta a terület nagyszabású rendezését, a felvételi épület felújítását, a vágányhálózat átépítését, perontetők és P+R parkolók létesítését, illetve új városi kapcsolatok megteremtését. Ehhez a MÁV Tervező Intézet Kft. készített előzetes-, majd engedélyezési-, illetve tenderterveket, ezután 2012-ben írtak ki közbeszerzési pályázatot a kivitelezési munkákra, melyet a Kőkapu-2012 Konzorcium nyert el. A felvételi épület megújításának tervezését Bánszky Szabolcs vezetésével a Mata-Dór Architektúra Tervező Műhely Kft. végezte, akik a megörökölt, a korábbi igények szerinti túlzott mennyiségű funkcióval számoló tervek újragondolásával módosított engedélyezési-, majd a kiviteli terveket készítették el.


Vác állomás korszerűsítése - építész: Tóth Csaba, CÉH Zrt. - fotó: Danyi Balázs
20/31
Vác állomás korszerűsítése - építész: Tóth Csaba, CÉH Zrt. - fotó: Danyi Balázs




A területrendezés során a MÁV több mint 30 vasúti épületet bontott le azzal az elsődleges céllal, hogy több szakszolgálati funkciót az állomás különböző helyszíneiről egy új épületegyüttesben vonjon össze. A Pethő László és a GEON Építészstúdió tervezte szakszolgálati épülethármasból végül csak kettő épült meg. Annak a kiviteli terveit B. Terbe Erzsébet vezetésével a Mérték Építészeti Stúdió Kft. készítette. A város által erős kritikával szemlélt elbontások nyomán keletkezett szabad területeken létesültek a P+R parkolók, illetve a városhoz kapcsolódó új térségek. Néhány, bő másfél évszázados, ha nem is elsőrangú, de a korabeli építési technikákat jól reprezentáló vasúti melléképület is áldozatul esett a területrendezésnek, ami ellen az azóta lemondott városi főépítész és a civil mozgalmak sokat tiltakoztak. Ezek közül végül egy faszerkezetű raktárépület részleges áthelyezésére lehetőség nyílt, melynek óvatos munkával kibontott szerkezeti elemeit a vállalkozó átadta. Ugyanakkor a felújítás nem terjedt ki a felvételi épülettel szemben álló és vele egy időben épült, eredetileg azzal szimmetrikus elrendezésű és elhelyezkedésű üzemi épületre.


Vác állomás korszerűsítése - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Danyi Balázs
25/31
Vác állomás korszerűsítése - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Danyi Balázs




Maga a felvételi épület az idők során több módosításon, bővítésen ment keresztül, mindkét irányban toldalékok épültek hozzá, így eredeti szimmetriája eltűnt. Klasszicista homlokzata az időközben rákerült díszítések, rizalitok hatására már-már barokkos hangulatúvá változott. A felújításhoz végzett kutatómunkával egy időben zajlott a helyi védettségű épület műemlékké nyilvánítása, ezért annak feltárásában a Lechner Lajos Tudásközpont munkatársai is részt vettek. Mivel az eredeti rajzok nem maradtak fenn, ezért csak korabeli fényképek, néhány megmaradt metszet segített a rekonstrukcióban, valamint a feltárt szerkezetek – például repedések, eltakart nyílások, kandalló-csatlakozások, nyílászárók, kiváltások – alapján lehetett kikövetkeztetni az épület régmúltját. Ezek segítségével gyártották újra a nyílászárókat, építették vissza a párkányokat, próbálták visszaadni az épület tagozatainak korábbi ritmusát.


Vác állomás korszerűsítése - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Danyi Balázs
3/31
Vác állomás korszerűsítése - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Danyi Balázs




A középrizalit felett az oromzati párkány korábbi kiemelésekkel deformálódott, most ezt is sikerült visszaállítani. A tetőre cserép került, rekonstruáltak néhány bádogos szerkezetű felépítményt is. A vakolat eltávolításával előkerültek az elfedett szerkezeti megoldások, áthidalások, nagy ívű téglaboltozatok, egyes osztópárkány-tagozatok. Ezek egy része ugyan már nem volt funkcionális, viszont jól kirajzolták az épület szerkesztési logikáját. Az ilyen, a jelen rekonstrukcióval nem érintett elemeket – bár nem látható módon – változatlanul megőrizték a „szakmai utókor" számára.


Vác állomás korszerűsítése - építész: Tóth Csaba - fotó: Danyi Balázs
23/31
Vác állomás korszerűsítése - építész: Tóth Csaba - fotó: Danyi Balázs




A középen egyemeletes, attól mindkét irányban földszintes épület belső funkciókiosztását is, ahol lehetett, újragondolták. A pincében meg kellett tartani az óvóhelyet, mellette megújult a kazánház, és ide futnak az állomás kábelei is. A földszinti térség a korábbi zegzugos elrendezés után most megtisztult. Az utasfogadó tér némi bővüléssel négyzetes alaprajzú lett, ide nyílik a négy pénztár és innen érhető el az új, minőségi anyagokat használó vizesblokk is. A délkeleti szárnyban, amelyet a nagyobb utasmozgás érint, kereskedelmi tereket hoztak létre, az ellentétes végben kormányablak létesült.

Az emeleten a szolgálati lakások kiköltözésével irodákat, üzemi területeket, öltözőket helyeztek el. A tetőtérbe került a klíma- és a szellőzőgépészet, amelyek légcseréjét a kéménykürtőkön és a használaton kívüli tetőtéri ablaknyílásokon keresztül oldották meg, így a homlokzatra semmilyen zavaró kivezető nem került. A kémények nagy részét visszabontották, csak azok maradtak meg, amelyek a szellőzést biztosítják vagy fontosak voltak az épület külső összhangjához. Az épületet és az állomás egész területét akadálymentesítették.


Vác állomás korszerűsítése - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Danyi Balázs
28/31
Vác állomás korszerűsítése - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Danyi Balázs




A vágánykiosztás átrendezésével szélesebb és magasabb peronok jöttek létre. A peronokat nagy fesztávú – átlagában a 100 métert, de a középső két peron esetén 300 métert is meghaladó hosszban –, 15 méterenként pillérezett tető fedi. Innen az utasok lépcsőn vagy liften juthatnak az újonnan kiépített aluljáróba, amely mind a város, mind a Deákvár városrész és a parkoló felé nyitott – ezzel a város is egy jól pozícionált, új gyalogoskapcsolatot kapott. A forgalmi épület mellé befutó aluljáró és a város kapcsolatára különböző tervek születtek. Első fázisban egy komolyabb városkapu motívumban is gondolkoztak, amit azonban a tervezők eltúlzottnak ítéltek, mert méreteivel aránytalanná, „külpontossá" tette volna az állomási előtér építészeti összhatását, így ehelyett egy egyszerű, funkcionális modern előtető került ide, ami jól igazodik a perontetők világához és nem zavarja a felvételi épületet.


Vác állomás korszerűsítése - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Danyi Balázs
27/31
Vác állomás korszerűsítése - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Danyi Balázs




Az épület előtt húzódó első peron – amelynek nincs közvetlen vágánykapcsolata – fölé a 19. században nem terveztek tetőt, hiszen akkor még a vonatok egy különálló faszerkezetű csarnokba futottak be, amely védte az utasokat is. Ide az 1980-as években egy archaizáló, de nem túl míves, fából ácsolt perontetőt emeltek, amit elbontottak. Helyére az engedélyezési tervben egy egyszerű, fémszerkezetű „kubust" képzeltek, amit a tervezők szintén környezetidegennek tartottak, helyette egy köztes, korhűnek tetsző megoldásban gondolkoztak. Végül a korabeli állomásépületek, elsősorban a Józsefvárosi pályaudvar analógiájára, egy azzal azonos szerkesztésű, arányaiban ideillő, igényes perontető készült, amelyre visszakerültek a jó 30 éve ott lógó, stílusukban nem elütő lámpák.


Vác állomás korszerűsítése - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Danyi Balázs
26/31
Vác állomás korszerűsítése - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Danyi Balázs




Sikerült a vasútállomás korábban kiforratlan városi előterét is megfelelően bevonni a felújítás folyamatába, így az is szerves része lett a térségnek. A kandeláberekkel, új térburkolattal kialakított fordulótérben az utasfelvétel idejére beállhatnak a taxik, személyautók, az épülethez való akadálymentes feljutást két irányba induló rámpák biztosítják. A váci állomás a tervezők és a kivitelezők jól működő közös munkájával úgy újult meg, hogy ezzel a vasúti-városi kapcsolatok is erősebbek, funkcionálisabbak lettek. Az épületrekonstrukció az „Új építésű, vagy átalakított, felújított kisállomások felvételi épületei, perontetők" kategóriában nyerte el a Vasúti Építészeti Nívódíjat.


Bán Dávid

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Helyek/Infrastruktúra

MOSÓHÁZAK // Egy hely + Építészfórum

2020.09.16. 13:04
00:05:55

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Helyek/Köztér

A GÖMBKILÁTÓ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.03. 14:12
00:05:11

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk