Épülettervek/Hallgatói terv

Egy apró sziget grandiózus iskolája

1/17

Lammassaari Középiskola és Közösségi Központ, Oulu, Tervező: Krajnyák Nándor Bence, 2019.

?>
Lammassaari Középiskola és Közösségi Központ, Oulu, Tervező: Krajnyák Nándor Bence, 2019.
?>
Lammassaari Középiskola és Közösségi Központ, Oulu, Tervező: Krajnyák Nándor Bence, 2019.
?>
Lammassaari Középiskola és Közösségi Központ, Oulu, Tervező: Krajnyák Nándor Bence, 2019.
?>
Lammassaari Középiskola és Közösségi Központ, Oulu, Tervező: Krajnyák Nándor Bence, 2019.
?>
Lammassaari Középiskola és Közösségi Központ, Oulu, Tervező: Krajnyák Nándor Bence, 2019.
?>
Lammassaari Középiskola és Közösségi Központ, Oulu, Tervező: Krajnyák Nándor Bence, 2019.
?>
Lammassaari Középiskola és Közösségi Központ, Oulu, Tervező: Krajnyák Nándor Bence, 2019.
?>
Community Centre, Oulu, Finnland, Architect: Krajnyák Nándor Bence, 2019.
?>
Lammassaari Középiskola és Közösségi Központ, Oulu, Tervező: Krajnyák Nándor Bence, 2019.
?>
Lammassaari Középiskola és Közösségi Központ, Oulu, Tervező: Krajnyák Nándor Bence, 2019.
?>
Lammassaari Középiskola és Közösségi Központ, Oulu, Tervező: Krajnyák Nándor Bence, 2019.
?>
Lammassaari Középiskola és Közösségi Központ, Oulu, Tervező: Krajnyák Nándor Bence, 2019.
?>
Lammassaari Középiskola és Közösségi Központ, Oulu, Tervező: Krajnyák Nándor Bence, 2019.
?>
Lammassaari Középiskola és Közösségi Központ, Oulu, Tervező: Krajnyák Nándor Bence, 2019.
?>
Lammassaari Középiskola és Közösségi Központ, Oulu, Tervező: Krajnyák Nándor Bence, 2019.
?>
Lammassaari Középiskola és Közösségi Központ, Oulu, Tervező: Krajnyák Nándor Bence, 2019.
?>
Lammassaari Középiskola és Közösségi Központ, Oulu, Tervező: Krajnyák Nándor Bence, 2019.
1/17

Lammassaari Középiskola és Közösségi Központ, Oulu, Tervező: Krajnyák Nándor Bence, 2019.

Egy apró sziget grandiózus iskolája
Épülettervek/Hallgatói terv

Egy apró sziget grandiózus iskolája

2019.09.05. 21:44
MÉD

Projektinfó

Földrajzi hely:
Oulu

Építészek, alkotók:
Krajnyák Nándor Bence

Lammassaari Középiskola és Közösségi Központ, Oulu, Finnország

Tervezés éve:
2019

Bruttó szintterület:
8500 m2

Stáblista

Tervező: Krajnyák Nándor Bence
Konzulensek: Rainer Mahlamäki, Taavi Henttonen, Hanna-Maija Tervo, Ville-Pekka Ikola, Johan Lindfors  
Intézmény: University of Oulu, Finnország

MÉD:

Krajnyák Nándor Bence neve sokunknak ismerős lehet, hiszen a Rudabányára álmodott búvárbázisának emlékezetes terve a Média Építészeti Díja közönségdíját is elnyerte, sőt, nemrég az A' Design Awards-on is díjazott lett. A fiatal építész most Finnországban szerzett tapasztalatait kamatoztatta egy újabb látványos koncepcióval.

Legutóbbi szemeszteremet Finnországban tölthettem, a University of Oulu építész képzésén, ahol a félév során egyszerre tapasztaltam meg a finn oktatás működését közvetlenül az egyetemi életen és az adott tervezési feladaton keresztül. A finn szemlélet sokrétűen próbál nevelni már gyerekkortól kezdve. Számos olyan képesség kialakítására összpontosítanak, amely később, a mindennapjaikban való érvényesüléshez elengedhetetlen, úgy, mint kritikus gondolkodás, kreativitás, személyes és szociális felelősségérzet, együttműködés, digitális kompetencia, kommunikáció, vagy épp annak megtanulása, hogyan is érdemes tanulni. Ennek a törekvésnek van alárendelve az oktatás építészete, melynek célja olyan tanulókörnyezetek alkotása, amik lehetőséget teremtenek az előbb említett iránynak.


Lammassaari Középiskola és Közösségi Központ, Oulu, Tervező: Krajnyák Nándor Bence, 2019.
2/17
Lammassaari Középiskola és Közösségi Központ, Oulu, Tervező: Krajnyák Nándor Bence, 2019.

 

Helyszín & program

A program egy középiskola és közösségi központ együttes tervezéséről szólt, melynek helyszíne egy Oulu belvárosban található félsziget. A Lammassari könnyen megközelíthető, közkedvelt terület, közel a város nyüzsgő részéhez. Kiemelten sok iskola épül az utóbbi időben a városban és az országban egyaránt, ez az átfogó törekvés indokolta a feladat létjogosultságát. A program által megadott hibrid a multifunkcionalitást és rugalmasságot alapozza meg azzal, hogy olyan funkciót kapcsol egy széles kör számára készülő példához, amely korosztály specifikus. Ez a kapcsolat, vagy épp elválasztás megalkotása adja a terv egyik alappillérét.

 

Lammassaari Középiskola és Közösségi Központ, Oulu, Tervező: Krajnyák Nándor Bence, 2019.
3/17
Lammassaari Középiskola és Közösségi Központ, Oulu, Tervező: Krajnyák Nándor Bence, 2019.


Lammassaari Középiskola és Közösségi Központ, Oulu, Tervező: Krajnyák Nándor Bence, 2019.
4/17
Lammassaari Középiskola és Közösségi Központ, Oulu, Tervező: Krajnyák Nándor Bence, 2019.

 

Koncepció

Az épület egy, a félszigetet érő hatásokra reagáló, karakteres beavatkozás, amely kiaknázza a hely nyújtotta lehetőségeket. A helyszínt befolyásoló tényezők közül egyaránt van negatív és pozitív, melyek harmonizálása az épület feladata. A belvárosi helyzet kettős színben tűnik fel, mivel jó megközelíthetőséget ad, de a városiasság előnytelen oldalát érezteti a keltett zajjal. Jelentősebb karakter azonban a félszigetet körülvevő ligetes környezet, amely megfelelően használva jó alapot jelenthet egy inspiráló közeg kialakításához.

A ház nagyléptékűnek számít, összevetve a sziget méretével, mely a koncepciómban jól kiaknázva előnyként is tud működni. A középen elhelyezett, hosszúkás tömeg a félsziget szétválasztásával alakítja a helyszín külső tereit. Az épület elsődleges feltárása a zajosabb keleti oldal felől történik, míg a nyugati oldalon bensőségesebb környezet alakítható ki a diákok számára a fák és az épület ölelésében. Hasonló viszonyulás érvényesül az épület kisebb egységeinél is. A felépítés két fő szárnyra és egy kapcsolóelemre tagolódik, melyből az egyik főszárny lefedi a közösségi központ igényét, a másik a középiskoláét. A forgalmasabb külsőtérhez kapcsolódik a közösségi szárny, míg a hely privátabb részéhez az iskola. Ezen funkciók összhangja pedig az épületen belül rendeződik az összekötő elemen keresztül.


 

A szárnyak bemutatása

A belváros felől a ház közösségi szárnya mutatkozik meg leginkább, így ez az épület egyik legkarakteresebb eleme. Megközelítése oly módon történik, hogy a látogató végig vonulva a teljes homlokzati szakasz előtt, már kívülről megismerkedhetnek az épülettel. A szárny a közösségi központ helye a legtöbb ehhez kapcsolódó funkcióval, mint például az előadó, de a technikai blokk is idekerült a lehető legrövidebb megközelítéssel.


Lammassaari Középiskola és Közösségi Központ, Oulu, Tervező: Krajnyák Nándor Bence, 2019.
5/17
Lammassaari Középiskola és Közösségi Központ, Oulu, Tervező: Krajnyák Nándor Bence, 2019.

 

A traktusok összekapcsoló eleme az úgynevezett „fénydoboz", mely a központ legkönnyedebb része, ezzel is kiemelve a két főszárnyat. Ennek érdekében a rész karcsú acélszerkezettel, nagy üvegfelületekkel rendelkezik. Jellemzője a nagy mennyiségű természetes fény, világos felületek és beltéri növényzet.


Lammassaari Középiskola és Közösségi Központ, Oulu, Tervező: Krajnyák Nándor Bence, 2019.
6/17
Lammassaari Középiskola és Közösségi Központ, Oulu, Tervező: Krajnyák Nándor Bence, 2019.

 

A belső oldalon található privátszárny szolgál az oktatás helyszínéül. A rejtettebb elhelyezés és a közeli kapcsolat a természettel segíti a fókuszált, kreativitást ébresztő atmoszféra megteremtését. A tanulás helyei térben és időben aktualizált, a társadalmi kontextushoz szervesen illeszkedő elvek mentén alakultak a rugalmasság, hatékonyság és multifunkcionalitás jegyében. A szárny fogadó tere egy hosszú, de keresztben osztott lobby, amely helyet teremt számos csoportos vagy önálló tevékenységhez.


Lammassaari Középiskola és Közösségi Központ, Oulu, Tervező: Krajnyák Nándor Bence, 2019.
7/17
Lammassaari Középiskola és Közösségi Központ, Oulu, Tervező: Krajnyák Nándor Bence, 2019.

 

Szerkezet és anyaghasználat

A szerkezetet tekintve a két főszárny vasbetonból, a fénydoboz dilatálva, acélból készül. Az épület legkarakteresebb eleme a homlokzatot borító, „mozgásban lévő" rétegragasztott erdeifenyő lamellák sorozata, melynek szándéka az illeszkedés az épületet körülvevő facsoporthoz. A külső megjelenés belül is tükröződik a szabadon formált lamellás álmennyezeten, korlátokon keresztül. Maga a ház pedig nem csak kifelé mutat kapcsolatot a természettel, de belül is megteremti saját zöld környezetét. E két karakteres elemet semleges, egyszerű és világos anyaghasználat egészíti ki.


 

Belsőépítészet & megvilágítás

A belső tér szervezését a tervezés kezdő fázisától „több jelentre" kellett alakítanunk, amely lehetőséget teremtett a terek változatos használatához. Ez elősegítette olyan tanulókörnyezetek tervezését, amely fókuszáltan a gyermekek fejlődését szolgálja. Az ilyen környezet érdekes és ötletes, formákban és színekben gazdag, rugalmas, multifunkcionális, effektív akusztikával rendelkezik. Fontos a megfelelő technikai felszereltség, vagy például az állítható megvilágítás alkalomnak megfelelően. Ezen részletek figyelembevételével lett szervezve a belsőépítészet, egy érdeklődés-orientált tér kialakítása érdekében.


Community Centre, Oulu, Finnland, Architect: Krajnyák Nándor Bence, 2019.
8/17
Community Centre, Oulu, Finnland, Architect: Krajnyák Nándor Bence, 2019.


Lammassaari Középiskola és Közösségi Központ, Oulu, Tervező: Krajnyák Nándor Bence, 2019.
9/17
Lammassaari Középiskola és Közösségi Központ, Oulu, Tervező: Krajnyák Nándor Bence, 2019.


Lammassaari Középiskola és Közösségi Központ, Oulu, Tervező: Krajnyák Nándor Bence, 2019.
10/17
Lammassaari Középiskola és Közösségi Központ, Oulu, Tervező: Krajnyák Nándor Bence, 2019.

 

A kint töltött félév alatt tehát kaptam egy kezdőimpulzust a finn oktatás építészetéből, amely egy alaposan átgondolt, ugyanakkor nyitott, emberközpontú koncepció. A tervezésen keresztül megismerkedtünk az általánosan megjelenő finn elemekkel, melyek használatával igyekeztem kísérletezni, karakteresebbé tenni a házat. A Lammassaari Középiskola és Közösségi Központ ennek a szemléletnek az első benyomáson alapuló, személyes megnyilvánulása."

 

Krajnyák N. Bence

 

 

Szerk.:Pleskovics Viola

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Helyek/Infrastruktúra

MOSÓHÁZAK // Egy hely + Építészfórum

2020.09.16. 13:04
00:05:55

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Helyek/Köztér

A GÖMBKILÁTÓ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.03. 14:12
00:05:11

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk