Nézőpontok/Kritika

Elbontják a Nyugati téri felüljárót? Végre!

1/7

Nyugati tér (Berlini tér) anno

?>
Nyugati tér (Berlini tér) anno
?>
A Nemzeti Színház a Blaha Lujza téren, a Rákóczi úton villamossal
?>
A Nyugati téri felüljáró már elbontott, előtte évekig pusztuló lépcsője
?>
A Nyugati téri felüljáró látványa alulról
?>
Dohány Máté terve, amely második helyet ért el a Magyar Mérnöki Kamara Mérnöki Innovációt Támogató Alapítványának pályázatán
?>
A Baross tér - felüljáróval
?>
A Baross tér - felüljáró nélkül
1/7

Nyugati tér (Berlini tér) anno

Elbontják a Nyugati téri felüljárót? Végre!
Nézőpontok/Kritika

Elbontják a Nyugati téri felüljárót? Végre!

2019.05.19. 06:00

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Budapest

Vélemények:
2

„Városképi szempontból rendkívül csúnya" - indokolta Tarlós István a Főváros Közfejlesztések Tanácsának döntését. Nehéz ezzel vitatkozni, legfeljebb azt lehet hozzátenni, hogy a Baross téri még csúnyább. Abban viszont csak reménykedni lehet, hogy a betonelemekkel együtt szemétdombra kerül az a városfejlesztési elképzelés is, amely felépítette és amelynek szimbólumává lett.

Az 1981-ben átadott felüljáró a XX. század harmadik negyedének városról és fejlődésről alkotott elképzelését képviseli, amellyel nem egyszerűen annyi a gond, hogy kiment a divatból, hanem az, hogy megérdemelten ment ki a divatból.

A Nyugati téri felüljáró látványa alulról
4/7
A Nyugati téri felüljáró látványa alulról


A Nyugati téri felüljáró már elbontott, előtte évekig pusztuló lépcsője
3/7
A Nyugati téri felüljáró már elbontott, előtte évekig pusztuló lépcsője



A technikai fejlődésre alapozott, a motorizációt kiszolgáló városfejlesztés zsákutcának bizonyult, az új megoldások több problémát okoztak, mint amennyit orvosoltak. A gépkocsik akadálytalan haladását szolgáló alul- és felüljárók, a belvárosi autópályák ugyanis nem oldották meg a problémát – a forgalmi dugók inkább nőttek, mint csökkentek –, cserébe viszont lepusztult belvárosi köztereket, zajos és szennyezett levegőjű, egészségtelen városokat hagytak maguk mögött.

Nyugati tér (Berlini tér) anno
1/7
Nyugati tér (Berlini tér) anno


A Nemzeti Színház a Blaha Lujza téren, a Rákóczi úton villamossal
2/7
A Nemzeti Színház a Blaha Lujza téren, a Rákóczi úton villamossal



A trend megfordult a világ nagyvárosaiban, az aluljárókat betemették, a felüljárókat elbontották, az autók behajtását a belvárosokba korlátozták, a felszínt visszaadták a gyalogosoknak. Már ahol. Kisebb változások – amilyen a Nyugati téri felüljáró várható elbontása – már eddig is történtek. Már ahol.

Budapesten az ezredforduló tájékán minden más közlekedésfejlesztési elképzelést maga mögé szorított a 4-es metró leporolt – eredetileg 1972-es – terve, amely végül jóval a tervezett költségek felett épült meg, akkor is csak félig és jelenleg is kihasználatlan. Mindez azért tanulságos, mert a metróról nem csak az derült ki, hogy nem oldja meg meg a város összes közlekedési problémáját, hanem az is, hogy maga a probléma része. A villamosvonalakénál költségesebb metróépítés célja ugyanis, hogy a felszínen több hely maradjon az autóknak, a Nyugati felüljáró építését pedig egyenesen a tervezett metróberuházásokhoz kapcsolódóan hagyták jóvá, ahogy a villamosvonalak felszámolását is mind a Bajcsy-Zsilinszky, mind a Rákóczi úton.

Dohány Máté terve, amely második helyet ért el a Magyar Mérnöki Kamara Mérnöki Innovációt Támogató Alapítványának pályázatán
5/7
Dohány Máté terve, amely második helyet ért el a Magyar Mérnöki Kamara Mérnöki Innovációt Támogató Alapítványának pályázatán



Igaz, történtek pozitív változások, több helyen visszakerültek a zebrák az aluljárók helyére, fejlődik a kerékpáros infrastruktúra – megjegyzendő, hogy az is inkább alulról kikényszerített módon, mint felülről ösztönözve – és visszakaptak a gyalogosok néhány sétálóutcát, mint például a Belváros Új Főutcája esetében – azt azonban nem mondhatjuk, hogy ezek egy átfogó koncepció részei lennének, sőt. Az a tapasztalat, hogy az eleve kompromisszumra épülő várostervezői elképzeléseket tovább hígítja az önkormányzati akarat. A Lánchíd és a pesti alsó rakpart autómentesítése annak ellenére nem fog megtörténni, hogy mindkettő felújításáról megszületett a döntés, jobb- és baloldali városatyák legfőbb gondja pedig az, hogy nem lesz-e egy kicsit túl sok a zebra a Széchenyi téren. A dugódíj – amit nem mellesleg a 4-es metró uniós támogatásáért cserébe vállalt a főváros – bevezetése pedig még mindig várat magára.

A hatvanas években kezdődő – és még a rendszerváltás után is folytatódó – villamosvonal-felszámolási láz óta kiderült, hogy a villamos nem a múlt, hanem a jövő közlekedési eszköze, nem fogja kiváltani se a metró – a felszámolt villamosvonalak helyén ma élettelen belváros autópályákat találunk – se a busz és az autóközlekedés. Sőt. A villamosok a zárt pályán gyorsabban haladnak a dugóban araszoló buszoknál és a levegőt sem szennyezik, miközben egyre kényelmesebbé váltak, nem zörögnek, nem ráznak, csak álmukban csöngetnek picit. A budai fonódó villamoshálózat már azt jelzi, hogy visszafordultunk a zsákutcából, a pesti oldalon viszont még mindig az elmúlt évtizedekben csonkolt és felszabdalt, visszaépítésre és összekötésre váró vonalak jellemzők.

Elbontják a Nyugati téri felüljárót? Végre! Már csak az a kérdés, visszakerül-e a villamos a Bajcsyra, a haldokló Rákóczi útra és az Erzsébet hídra. A Blaha Lujza tér felújításának módja semmi jót nem ígér, továbbra is az autóforgalomnak kedvez, a Rákóczi úti buszsávok középre helyezése elmarad, a Népszínház utcai villamos-végállomást nem hozzák be a térre. A XXI. század még messze van...

Tálos Lőrinc

Vélemények (2)
Garlando
2019.06.03.
00:05

Meg kéne építeni végre az M0 hiányzó szakaszát, hogy teljesen megszűnjön az átmenő forgalom Budapesten, mert az még mindig jelentős!!!

corosz1789
2019.05.19.
14:17

1. Vámos Lőrinc esztétikai és érzelmi érveket sorakoztat föl a lebontás érdekében. Talán igaza van. Dohány Máté és kollégái érdekes tervet alkottak. Ez lehet az egyik értékelendő megoldás. Érdemes lenne a Teréz körút - Podmaniczky utca csomópontját is részletesebben megvizsgálni. Ott zajlanak észak-déli irányban a balra nagyíves kanyarodó mozgások. Régi mondással; a döglött lovat átvitték a Nyugati térről a Podmaniczky utcához.2. A szerző szereti a villamosokat. Sokan vagyunk így ezzel. Mégis, egy híres professzor [Richard Allsop, University College London, 1993-ban] ezt mondta: Az autóbuszoknak minden jogot megadhatnánk amelyet a villamosok megkaptak; de nem merjük nekik megadni.3. Villamos, metró, autóbusz, gyorsvasút. Mindegyikre szükségünk van a maguk alkalmazási tartományában. Az utasok pedig a lábukkal szavaznak. Olykor költséges tévedéseink nyomán...Újbuda, 2019. május 19, vasárnap, 16 óra --- Orosz Csaba okl. építőmérnök

Új hozzászólás
Helyek/Infrastruktúra

MOSÓHÁZAK // Egy hely + Építészfórum

2020.09.16. 13:04
00:05:55

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Helyek/Köztér

A GÖMBKILÁTÓ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.03. 14:12
00:05:11

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk