Közélet, hírek

„Elfogadhatatlan”: vezető építészek tiltakoznak a Gare du Nord átépítése ellen

1/8

A Gare du Nord átépítésének látványterve. Kép: Semop gare du nord/Denis Valode architecture/atelier d’architecture SNCF

?>
A Gare du Nord átépítésének látványterve. Kép: Semop gare du nord/Denis Valode architecture/atelier d’architecture SNCF
?>
A Gare du Nord átépítésének látványterve. Kép: Semop gare du nord/Denis Valode architecture/atelier d’architecture SNCF
?>
A Gare du Nord átépítésének látványterve. Kép: Semop gare du nord/Denis Valode architecture/atelier d’architecture SNCF
?>
A Gare du Nord átépítésének látványterve. Kép: Semop gare du nord/Denis Valode architecture/atelier d’architecture SNCF
?>
A Gare du Nord átépítésének látványterve. Kép: Semop gare du nord/Denis Valode architecture/atelier d’architecture SNCF
?>
A Gare du Nord átépítésének látványterve. Kép: Semop gare du nord/Denis Valode architecture/atelier d’architecture SNCF
?>
A Gare du Nord átépítésének látványterve. Kép: Semop gare du nord/Denis Valode architecture/atelier d’architecture SNCF
?>
A Gare du Nord átépítésének látványterve. Kép: Semop gare du nord/Denis Valode architecture/atelier d’architecture SNCF
1/8

A Gare du Nord átépítésének látványterve. Kép: Semop gare du nord/Denis Valode architecture/atelier d’architecture SNCF

„Elfogadhatatlan”: vezető építészek tiltakoznak a Gare du Nord átépítése ellen
Közélet, hírek

„Elfogadhatatlan”: vezető építészek tiltakoznak a Gare du Nord átépítése ellen

2019.09.10. 08:47

Többek között Jean Nouvel, Dominique Perrault és Roland Castro is aláírta azt a nyílt levelet, amely Párizs legnagyobb vasúti pályaudvara tervezett átépítése ellen tiltakozik. A 600 millió eurós beruházásnak a 2024-es párizsi olimpiára kéne elkészülnie, a tiltakozók szerint azonban bevásárlóközponttá alakítaná a történelmi épületet. A vita komoly kérdéseket feszeget a pályaudvarok jövőjével kapcsolatban. 

A Gare du Nord (hivatalos nevén Paris-Nord) nem csak a francia főváros, de Európa egyik legforgalmasabb vasúti pályaudvara. A Párizs-környéki és észak-franciaországi vasútvonalak kiszolgálása mellett ide érkezik be Londonból az Eurostar, illetve a szerelvények Amszterdamból és Brüsszelből is. Naponta 700 ezer ember áramlik át az 1864-re Jacques Ignace Hittorff tervei alapján elkészült, majd néhány évtizedenként bővítgetett épületegyüttesen.


A Gare du Nord átépítésének látványterve. Kép: Semop gare du nord/Denis Valode architecture/atelier d’architecture SNCF
1/8
A Gare du Nord átépítésének látványterve. Kép: Semop gare du nord/Denis Valode architecture/atelier d’architecture SNCF



A régóta esedékes felújítás látványterveit idén tavasszal hozták nyilvánosságra. A beruházás mögött a société d'économie mixte à opération unique (SEMOP) nevű társulás áll (az Auchan tulajdonában álló Ceetrus, illetve a SNCF Gares & Connexions vasúttársaság megosztott tulajdonában), amely két építészirodát bízott meg a feladattal: a Denis Valode architecture és az atelier d’architecture SNCF műhelyeit. A pályaudvar kereskedelmi hasznosítású területe tízezer négyzetméterről 45 ezer négyzetméterre nőne, emellett négyezer négyzetméternyi új zöldterületet hoznának létre. A tervezők fő célja az volt, hogy a jelenlegi zsúfoltságot és bonyolult alaprajzot átláthatóbb rendszerrel váltsák fel, egyben több szolgáltatást kínálva az utazóknak és a környékbelieknek.

A beruházás a tervek szerint 2019 végén indulna, hogy időben elkészüljön a 2024-es párizsi olimpiára. Ennek tehet keresztbe a Le Monde-ban szeptember 3-án publikált nyílt levél, amelyben 19 prominens francia építész és művészettörténész követeli, hogy a beruházást alapjaiban gondolják újra. A levél két fő problémát emel ki. Az egyik a kereskedelmi területek megnégyszereződése, ami veszélyezteti a környék kereskedelmét. Ráadásul a kritikusok szerint az új forgalmi rendszer szándékosan áttereli az utasokat a bevásárlóközpontnak nevezett fejlesztési területen, szükségtelenül meghosszabbítva az átszállási időt és bonyolítva a közlekedést.

A beruházás ellen tiltakozók azonban azt az elképzelést is abszurdnak tartják, hogy egy ilyen komplexitású projekt valóban elkészüljön a tervezett határidőre. Márpedig az olimpia időpontját nem lehet megváltoztatni: az 2024. július 26-án mindenképp elkezdődik. Az olimpia egyébként túlnyomórészt már meglévő sportlétesítményekben zajlik, így a legkomolyabb beruházások szállás- és közlekedésfejlesztéseket jelentenek.

A beruházás lebonyolító cég képviselője, Claude Solard a tiltakozásra adott első reakcióban leszögezte: a munkák a tervek szerint haladnak tovább, és a végeredménnyel mindenki elégedett lesz. A vitában azonban várhatóak még további fordulatok. A nyílt levél felvetései ráadásul az elmúlt években általánossá vált pályaudvar-fejlesztési koncepciókat is megkérdőjelezik, amelyek a kereskedelmi területek megnövelésével teszik népszerűbbé a lokációt és rentábilissá a beruházást.

Vélemények (1)
Pákozdi Imre
2019.09.11.
07:04

Aki járt ott mostanában, tanúsíthatja: a Gare du Nord Párizs legzüllöttebb, legveszélyesebb környékeinek egyike lett. Egy alapos átépítés úgy lehetne a hely és a helyzet megmentője, mint a részegnek a gyomormosás. Már maga az évekig tartó építkezés is tisztitó hatású volna, a várható végeredmény pedig úgy viszonyul a mai borzasztó dzsuvához, mint a mostani helyzet a München Hauptbahnhof 20 évvel ezelőtti áldatlan állapotához.

Az általam látott új és felújított pályaudvarok közös jellemzője a tiszta, nagyvonalú térgazdálkodás, ami átláthatóbbá, ezzel biztonságosabbá teszi ezeket a hagyományosan kétes helyeket. A bécsi Hauptbahnhof és a Kelenföldi pályaudvar egyaránt példa erre, függetlenül a léptékbeni különségtől. Ami a bevásárlóközponttá alakítás gyakorlatát illeti, alighanem igaza van a bírálóknak. Megfigyelésem szerint Berlinben, Bécsben és a párizsi Gare l'Est előcsarnokában egyaránt panganak a ruházati és egyéb boltok. Csak az étkezőhelyek, a gyógyszertárak valamint a hírlap- és könyvárusok prosperálnak.

A berlini és a bécsi új főpályaudvarok nem "fejállomások", hanem átmenő vonatforgalmúak. Ugyanez igaz a gyalogos forgalmukra is: minél gyorsabban, minél több utason túladni, minél egyszerűbben a földalatti vagy gyorsvasúti hálózatra, esetleg a buszokhoz terelni az utasokat - ez az alapcél. Aminek pedig ellentmond az üzletközponttá alakítás.

Új hozzászólás
Épületek/Örökség

A MARRIOTT SZÁLLÓ // Egy hely + Építészfórum

2020.08.11. 11:04
00:06:01

Elizabeth Taylor és Richard Burton nyitotta meg a híres vendégek sorát, de lakott itt Woody Allen és Freddy Mercury is. A háború előtti Duna-korzó híres szállodasorának örököseként az egykori Duna Intercontinental, ma Marriott ötvenegy évvel ezelőtt nyitotta meg kapuit, és több felújítás után még mindig Budapest vendégeit szolgálja. De mennyire szeretik a budapestiek?

Elizabeth Taylor és Richard Burton nyitotta meg a híres vendégek sorát, de lakott itt Woody Allen és Freddy Mercury is. A háború előtti Duna-korzó híres szállodasorának örököseként az egykori Duna Intercontinental, ma Marriott ötvenegy évvel ezelőtt nyitotta meg kapuit, és több felújítás után még mindig Budapest vendégeit szolgálja. De mennyire szeretik a budapestiek?

Épületek/Örökség

AZ ÓBUDAI FALUHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.08.11. 11:02
00:04:54

Szovjet technológiájú panelház. Magyarország legnagyobb épülete. Egy falunyi ember lakja – innen kapta közkeletű elnevezését is. Budapest városképének meghatározó eleme, remek kilátó, és nem utolsósorban a legutóbbi felújítás óta egy fenntarthatóbb panelkép közvetítője. Ez az óbudai Faluház, ahova Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében kalauzol el minket.

Szovjet technológiájú panelház. Magyarország legnagyobb épülete. Egy falunyi ember lakja – innen kapta közkeletű elnevezését is. Budapest városképének meghatározó eleme, remek kilátó, és nem utolsósorban a legutóbbi felújítás óta egy fenntarthatóbb panelkép közvetítője. Ez az óbudai Faluház, ahova Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében kalauzol el minket.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk