/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Épülettervek/Tervpályázat

Ilyen híd is lehetne az Orbász folyón – a GUBAHÁMORI terve

1/8

Referenciák a Banja Luka nemzetközi városépítészeti tervpályázathoz. Építészet: GUBAHÁMORI

?>
Referenciák a Banja Luka nemzetközi városépítészeti tervpályázathoz. Építészet: GUBAHÁMORI
?>
Banja Luka, nemzetközi városépítészeti tervpályázat. Építészet: GUBAHÁMORI
?>
Banja Luka, nemzetközi városépítészeti tervpályázat. Építészet: GUBAHÁMORI
?>
Banja Luka, nemzetközi városépítészeti tervpályázat. Építészet: GUBAHÁMORI
?>
Banja Luka
?>
Szerkezet. Banja Luka, nemzetközi városépítészeti tervpályázat. Építészet: GUBAHÁMORI
?>
Banja Luka, nemzetközi városépítészeti tervpályázat. Építészet: GUBAHÁMORI
?>
Hosszanti keresztmetszet, Banja Luka nemzetközi városépítészeti tervpályázat. Építészet: GUBAHÁMORI
1/8

Referenciák a Banja Luka nemzetközi városépítészeti tervpályázathoz. Építészet: GUBAHÁMORI

Ilyen híd is lehetne az Orbász folyón – a GUBAHÁMORI terve
Épülettervek/Tervpályázat

Ilyen híd is lehetne az Orbász folyón – a GUBAHÁMORI terve

2020.02.26. 16:29
MÉD

Projektinfó

Banja Luka híd, nemzetközi városépítészeti tervpályázat

URL:
GUBAHÁMORI

Tervezés éve:
2019

Stáblista

építészet, városépítészet: Guba Sándor, Hámori Péter, Novák Sándor / GUBAHÁMORI
tartószerkezet: Vágner Richárd, Veres Efraimné / BÉTH BAU
közlekedés: Földes Dávid

MÉD:

Milyen lehet egy híd, ami természetes és épített környezeti eszközökkel is képes különféle városi helyzetet és programterületet létrehozni? A GUBAHÁMORI csapata erre adott választ a Banja Luka nemzetközi tervpályázatán.

Banja Luka, a 2024-es Európa Kulturális Fővárosa címre pályázva egy komplex városfejlesztési tervet indított el, melynek két alappillére a gyalogosbarát belváros kialakítása és a folyóparti fejlesztések összehangolása. A tervezett 5 új hídból a Kastel mellett elhaladó belvárosi hídra nemzetközi tervpályázatot írtak ki. Ennek megépítésével tehermentesíthető a belváros az átmenő észak-déli gépjárműforgalom alól, ezáltal létrejöhet a gyalogosbarát városközpont (erre szintén nemzetközi városépítészeti pályázatot írtak ki). A híd tervezésére kiírt nemzetközi pályázatra 31 pályamű érkezett, köztük a GUBAHÁMORI munkája is. A nyertes a helyi illetőségű Saša B. Čvoro csapatának munkája.

Banja Luka, nemzetközi városépítészeti tervpályázat. Építészet: GUBAHÁMORI
3/8
Banja Luka, nemzetközi városépítészeti tervpályázat. Építészet: GUBAHÁMORI

Banja Luka (Orbászvár) Bosznia-Hercegovina második legnagyobb városa, az Orbász völgyében, 1000 méter magas hegycsúcsok között fekszik, erősen erdős területen. Központjában, az Orbász partján áll a kulturális élet megkerülhetetlen helyszíne: a római kori maradványokra épült Kastel nevű középkori vár, ami a város majd’ minden pontjáról látható. Folyóparti szakasza a legyezőhorgászok kedvelt területe, a legközelebbi hídról, a nyári fesztivál nyitásaként, műugró versenyt rendeznek. Mindezek ellenére a város belvárosa szinte használhatatlan: az észak-déli gépjármű közlekedés következtében áldatlan állapotok uralkodnak, ezt hivatott rendezni az új híd a város központjában.

Szerkezet. Banja Luka, nemzetközi városépítészeti tervpályázat. Építészet: GUBAHÁMORI
Szerkezet. Banja Luka, nemzetközi városépítészeti tervpályázat. Építészet: GUBAHÁMORI
6/8
Szerkezet. Banja Luka, nemzetközi városépítészeti tervpályázat. Építészet: GUBAHÁMORI

A hídra egy olyan lehetőségként tekintünk, amely természetes és épített környezeti eszközökkel képes létrehozni eddig nem létező térbeli városi helyzeteket és programterületeket. A híd két közeg kapcsolódásaként jön létre: a környező park és a folyóföveny organikus építkezése adja a híd talapzati szerkezetét, míg a felépítményét a városi közlekedési infrastruktúra újraszövése adja. A híd talapzata lényegében egy bejárható szigetként jön létre a folyóban: az alja a partról besétálva is elérhető, a hídról körbejárható, akár kilátóként is használható, ahonnan a folyón rendezett nyári eseményekre látnak rá az emberek.

A híd fő közlekedési felülete, hasonlóan a Kastel masszív középkori szerkezetéhez, egy egyszerűen formált, dinamikus forma – a fókusz a megteremtett térbeli helyzeteken van.

GUBAHÁMORI

szerk.: Fürdős Zsanett

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk