Nézőpontok/Tanulmány

Hogyan játszik az építész? – Gamification és a város

1/24

Hogyan játszik az építész? - Gamification és a város (Fotó: Botka Fanni)

?>
Hogyan játszik az építész? - Gamification és a város (Fotó: Botka Fanni)
?>
Hogyan játszik az építész? - Gamification és a város (Fotó: Botka Fanni)
?>
Hogyan játszik az építész? - Gamification és a város (Fotó: Botka Fanni)
?>
Hogyan játszik az építész? - Gamification és a város (Fotó: Botka Fanni)
?>
Hogyan játszik az építész? - Gamification és a város (Fotó: Botka Fanni)
?>
Hogyan játszik az építész? - Gamification és a város (Fotó: Botka Fanni)
?>
Hogyan játszik az építész? - Gamification és a város (Fotó: Botka Fanni)
?>
Hogyan játszik az építész? - Gamification és a város (Fotó: Botka Fanni)
?>
Hogyan játszik az építész? - Gamification és a város (Fotó: Botka Fanni)
?>
Hogyan játszik az építész? - Gamification és a város (Fotó: Botka Fanni)
?>
Hogyan játszik az építész? - Gamification és a város (Fotó: Botka Fanni)
?>
Hogyan játszik az építész? - Gamification és a város (Fotó: Botka Fanni)
?>
Hogyan játszik az építész? - Gamification és a város (Fotó: Botka Fanni)
?>
Hogyan játszik az építész? - Gamification és a város (Fotó: Botka Fanni)
?>
Hogyan játszik az építész? - Gamification és a város (Fotó: Botka Fanni)
?>
Hogyan játszik az építész? - Gamification és a város (Fotó: Botka Fanni)
?>
Hogyan játszik az építész? - Gamification és a város (Fotó: Botka Fanni)
?>
Hogyan játszik az építész? - Gamification és a város (Fotó: Botka Fanni)
?>
Hogyan játszik az építész? - Gamification és a város (Fotó: Botka Fanni)
?>
Hogyan játszik az építész? - Gamification és a város (Fotó: Botka Fanni)
?>
Hogyan játszik az építész? - Gamification és a város (Fotó: Botka Fanni)
?>
Hogyan játszik az építész? - Gamification és a város (Fotó: Botka Fanni)
?>
Hogyan játszik az építész? - Gamification és a város (Fotó: Botka Fanni)
?>
Hogyan játszik az építész? - Gamification és a város (Fotó: Botka Fanni)
1/24

Hogyan játszik az építész? - Gamification és a város (Fotó: Botka Fanni)

Hogyan játszik az építész? – Gamification és a város
Nézőpontok/Tanulmány

Hogyan játszik az építész? – Gamification és a város

2019.05.29. 09:03

Cikkinfó

Szerzők:
Kurucz Olívia

Földrajzi hely:
Budaörs

A gamification, azaz játékosítás volt az idei KÖZ/TÉR HÓNAP programsorozat hívószava Budaörsön.  A Húsznegyven Egyesülettel több rendezvény köré szervezve igyekeztük bemutatni, hogyan játszik az építész kint (Építész játszóTÉR) és bent (Építész játszóHÁZ). Kurucz Olívia építészmérnök, a Húsznegyven Egyesület tagjának és a kiállítási anyag összeállítójának írása.

A játékosítás sikertényezői

A gamification (szó szerint játékszerűvé tétel) egy olyan technika, amely játékelemeket alkalmaz az élet játékon kívüli területein, hogy a megismerési, tanulási és egyéb folyamatokat érdekesebbé és figyelemfelkeltőbbé tegye. A játékok az agyban különféle neurológiai folyamatokat indítanak el, automatikusan a „gyermek én" kerül előtérbe, melynek megfelelően a felnőttek is kommunikatívabban és informálisabban viselkednek, csökken a felelősségérzet és könnyebbé válik a döntéshozatal. Az azonnali eredmény, visszacsatolás pedig tovább erősíti a játékélményt. A gamification módszerek az emberekben rejlő versengés, kaland, teljesítés, eredmények, státuszok és az önkifejezés utáni vágyat használják fel, ez magyarázhatja a meghökkentő adatokat: a játékosítás 75 százalékban a pszichológián és csak 25 százalékban a technológián alapul. Tehát ez a módszer biztos siker a játékmentes eszközökhöz képest. Az ebben rejlő potenciált elsősorban marketing szakemberek használták, de 2010 óta szinte minden területen (e-learning, sport, oktatás, termékfejlesztés, stb.) nagy sikerrel alkalmazták, mert egyszerre ösztönöz, oktat, elkötelez, optimalizál és vonzóbbá teszi az adott felhasználási célt. Az előrejelzések szerint ez a tendencia - vagyis a játékelemek használata az élet alapvetően játékon kívüli területein - a közeljövőben exponenciálisan növekedni fog.

Hogyan játszik az építész? - Gamification és a város (Fotó: Botka Fanni)
10/24
Hogyan játszik az építész? - Gamification és a város (Fotó: Botka Fanni)

Gamification és a város

A játékosítás trendje nem kerülte el az építészetet, az építészeket sem. A várost, mint játékteret alkalmazó gamification eszközök egyre jobban terjednek, különféle törekvésekkel: városmarketing, ismeretátadás, élmény, kutatás, tervezés, oktatás, közösségépítés. A játékelemek az egyszerű, hétköznapi kellékektől kezdve okos készülékek bevonásával akár kiterjesztett- vagy virtuális valóság alkalmazásával is készülhetnek. Ez a sokrétű városi felhasználás hívta életre 2019 áprilisában az általunk szervezett KÖZ/TÉR HÓNAP interaktív kiállítását és eseményeit a budaörsi Zichy Majorban, ahol a meghívott kiállítók játékain keresztül kíséreltük meg érzékeltetni a technika változatos felhasználási területét, az alkalmazható eszközök sokszínűségét.

Hogyan játszik az építész? - Gamification és a város (Fotó: Botka Fanni)
13/24
Hogyan játszik az építész? - Gamification és a város (Fotó: Botka Fanni)

Építész játszóHÁZ

A témában bemutatott játékosítási eszközök és installációk a következők voltak az „Építész játszóHÁZ" 2019. április 27-én megnyitott kiállításán, melyeket saját szempontrendszerünk szerint csoportosítottunk össze:

Játékosítás 1 - Párbeszéd a városlakókkal

Az építészetben egyre többször alkalmazzák a participációt a tervezéshez vagy annak előkészítéséhez. A városlakók, laikusok bevonását segíthetik a játékosított eszközök és könnyedebbé, felszabadultabbá tehetik a párbeszédet a résztvevők között, valamint a játék segítségével elszakadhatnak berögzült véleményeiktől, esetleg új perspektívákat fedezhetnek fel.
• Az UFLab szétszedhető fa installációi több közösségi tervezési és kutatási projektben segítették a kommunikációt a helyi lakosok és a tervezők, önkormányzat között. Az installációk oldalára függesztett információs tablók tartalma alapján, a megfelelő színű labda bedobásával szavazhattak a résztvevők az aktuális felvetésekről, így az “Urban 3D Diagram" térbeli grafikonként, valós időben mutatta az aktuális eredményt.
• A kultúrAktív “Urbanity" című utcai társasjátékát a megnyitóesemény után tesztelhették a látogatók a Majorban. A játék lényege, hogy a feltett kérdések párbeszédet indítsanak el a játékosok között, miközben elgondolkodtatják őket olyan kérdésekről, melyekkel megfoghatóvá válnak hétköznapi apró döntéseik városi valóságra gyakorolt következményei.
• A “Budaörs 2030 Távlatok" program keretein belül 2016-ban játékos várostervezésre invitálta lakóit a budaörsi önkormányzat: nagyméretű “Varázskockák" segítségével mérték fel a lakosság fejlesztési elképzeléseit, jövőképét, változtatási szándékait. Az összegyűjtött információk a megalapozó vizsgálatba, a településfejlesztési koncepcióba és a stratégiába is beépültek.

Hogyan játszik az építész? - Gamification és a város (Fotó: Botka Fanni)
24/24
Hogyan játszik az építész? - Gamification és a város (Fotó: Botka Fanni)



Játékosítás 2 - Szavakkal a városért

A játékosításnál a sok színes formára gondolva nehéz kihívásnak tűnhet az írás alapú játékfejlesztés. Viszont megváltozik a helyzet, ha versenyt és látványt viszünk bele, mert ettől máris izgalmassá válhat.
• Ilyen jellegű kezdeményezés a Mindspace “100 szóban Budapest" című történetíró pályázata, amelyben a városi élettel kapcsolatos írások legfeljebb száz szóból állhatnak. A nyertes műveket grafikusok illusztrálták, melyeket több formában nyilvánosságra hoztak, hogy mindenki olvashassa, mennyire eltérő sztorik égnek bele emlékezetünkbe ugyanarról a városról.
• A BME/UFLab és a londoni UCL Egyetem közös kutatási munkájának eredményeképpen született a VÁROSI VÉLEMÉNY VONAL játék, melyben a résztvevőket a közterekről kérdezték. A játékosok két színű, pozitív vagy negatív érzést szimbolizáló fonal közül választva, adott szavakat összekötve vagy újakat felírva mondhatták el látványos formában tapasztalataikat a kijelölt pesterzsébeti akcióterületről.

Hogyan játszik az építész? - Gamification és a város (Fotó: Botka Fanni)
20/24
Hogyan játszik az építész? - Gamification és a város (Fotó: Botka Fanni)

Játékosítás 3 - Városi felfedezések

Építészeti örökségünk és a minket körülvevő épített világ ismerete rendkívül fontos, de hogyan lehet felhívni a figyelmet arra, ami mellett akár naponta többször elmegyünk vagy rávenni az embereket, hogy felfedezzenek új utcákat, épületeket, részleteket a környezetükben?
• A Húsznegyven “Budaörsi Városbejáró Munkafüzet"-ének célja, hogy kimozdítsa a kisiskolásokat az utcára és a munkafüzetben meghatározott útvonalakat bejárva, közben a feladatokat megoldva különféle léptékben ismerkedjenek meg a várossal és az ezekhez kapcsolódó fogalmakkal.
• Szintén a kimozdítás és a közös élményszerzés a célja a “Miratia" nevű applikációnak, melyben a játékosok egy okostelefonos alkalmazás alapján megadott helyszíneket bejárva, közben a városnézéshez köthető fejtörőket megoldva válhatnak egy kaland főszereplőjévé. Az előre elkészített városi turizmushoz köthető játékokon kívül a felhasználók saját történeteket tudnak létrehozni, így még személyesebbé tehető a játékos tanulás.
• Akikre nem hatnak a valós térben játszódó gamification kísérletek, azoknak is van megoldás az épített környezetünk részletesebb megismerésére. A BVA “MineBudapest" néven elindított virtuális közösségi városépítés a Minecraft által biztosított online térben, a főváros 1:1 méretarányú építése közben fedezhetik fel Budapest egyes városrészeit, nevezetes épületeit vagy lakókörnyezetüket.

Hogyan játszik az építész? - Gamification és a város (Fotó: Botka Fanni)
3/24
Hogyan játszik az építész? - Gamification és a város (Fotó: Botka Fanni)

Játékosítás 4 - Logikai építés

Az építészeti (forma)tervezésben meghatározó készségek közé tartozik a térlátás, a különböző térbeli formák egymás mellé helyezése, valamint a logikai kapcsolatok átlátása. Ennek erősítésére, gyakorlására szolgál a Planbureau építészei által kifejlesztett “Logifaces" kirakós, melynek ötlete az ősi kínai logikai játékok és a 3D modellező szoftverek ötvözetéből alakult ki. Az egy szettet alkotó 9 vagy 16 beton prizma egyszerre design tárgy is, mellyel játék közben tapasztalhatjuk meg a téri geometria szabályszerűségeit. Az asztali kirakós nagyméretű változatából interaktív bútor készült, így a játék ténylegesen visszatért az építészet világába. A betonprizmák testvére a városhoz kötődő “Logiplaces" 3D puzzle, melynek lényege, hogy a különböző domborzatok kirakásával képes újraértelmezve a felhasználó kezébe adni a tájat és ezzel akár megváltoztatni a természethez való viszonyukat. A háromdimenziós elemek értelmezése és összekapcsolása arra készteti a játékosokat, hogy új nézőpontokat és gondolkodásmódot alkalmazzanak.

Hogyan játszik az építész? - Gamification és a város (Fotó: Botka Fanni)
8/24
Hogyan játszik az építész? - Gamification és a város (Fotó: Botka Fanni)

Játékosítás 5 - Játékosan kiállítva

Az építészeti kiállításokról általában a falon sorakozó érinthetetlen tablók jutnak eszünkbe, eleganciát és komolyságot sugározva. Egyesületünk az ÉPÍTÉSZ SZÜRET 2018 “Budaörs - a formálódó város" című kiállításán ezt a szokást igyekezett leküzdeni, mikor az elmúlt 5 év antológiáját mutatta be játékos formában, mellyel célunk volt megismertetni a városlakókkal, hogy milyen magas színvonalú beavatkozások, építkezések valósultak meg Budaörsön 2013 és 2018 között. Az egyes projektek bemutatása 30x30x30 cm-es kockákkal történt, melyeket a látogatók a kezükben tartva, forgatva elemezhettek.

Hogyan játszik az építész? - Gamification és a város (Fotó: Botka Fanni)
14/24
Hogyan játszik az építész? - Gamification és a város (Fotó: Botka Fanni)

Játékosítás 6 - Múltidézés játékosítva

Játékosítással elfeledett helyeket vagy akár a történelmet is újjá lehet éleszteni és közösségi formába öltöztetni. A Mindspace kezdeményezésére az Interreg “NewPilgrimAge" projektben résztvevő városok a Szent Márton nevéhez köthető útvonal mentén helyezkednek el. A közös munka során céljuk, hogy mai eszközökkel felhívják a figyelmet Szent Márton kulturális örökségére, megőrizzék és újra éljék azt. A kreatív közösségi programokkal, játékokkal nonformális oktatásban részesítik és aktiválják a résztvevőket.

Hogyan játszik az építész? - Gamification és a város (Fotó: Botka Fanni)
22/24
Hogyan játszik az építész? - Gamification és a város (Fotó: Botka Fanni)

Gyerekjáték

A játékosítási eseményből természetesen a gyerekeket sem hagytuk ki. Amíg a felnőttek az eszközökkel ismerkedtek, a kalandjátékfejlesztő workshopon vettek részt vagy az Urbanity-vel élőtársasoztak, addig a gyerekeknek a Creascola tartott „Jövő Városa" foglalkozást, ahol a bevezető beszélgetés után újrahasznosított anyagokból építették meg elképzeléseiket futurisztikus lakhelyükről a csapatok.

Hogyan játszik az építész? - Gamification és a város (Fotó: Botka Fanni)
23/24
Hogyan játszik az építész? - Gamification és a város (Fotó: Botka Fanni)

Közösségi építés(z) – Építész játszóTÉR

Az “Építész játszóHÁZ" kiállítást kiegészítve, a Major belső udvarán “Építész játszóTÉR" esemény néven közösségi kertészkedéssel összekötve installációkat építettünk fel 2019. április 14-én, melyek szintén kapcsolódtak a közösségi élményszerzés és játékhoz:
• A Kortárs Építészeti Központ “FlowerBed" elnevezésű építészeti objektuma egyszerre találkozó- és pihenőhely. Az építés közben kooperációt igénylő installáció mindössze két alkotóelemből áll: alumínium létrákból és UV-álló színes kötelekből. Funkcionalitásán és ötletes egyszerűségén felül mondanivalót is hordoz a hatszög alakú építmény: a virág forma a végtelenségre, a világ és az emberek sokszínűségére utal és arra, hogy mindenkit befogad, a szirmokon bárki megpihenhet.
• Az udvar diófájára egy szimbolikus hintát is készítettünk Tóth László, budaörsi grafikusművész kezdeményezésére., ami több generáció vadregényes gyerekkori élményére emlékezik vissza: egy óriási árok felett egy nagy kötélvégen átlendülni a túlsó partra, majd vissza. Az 1980-as évekig létezett ez az „ingahinta" Budaörsön, amely többek számára nem csupán szórakozás, de mindennapi közlekedési eszköz volt az átjutásra. A hinta a Clementis László utca és a Nyár utca sarkától néhány méterre északra „működött".
• A kültéri helyszínre került még a Wire csapatának “Rythem Box" nevű interaktív installációja, amely egyszerre szolgál hangszerként és árnyékos pihenőhelyként. A doboz négy oldalán négy különböző típusú ütős hangszer kapott helyet, amelyeken rögtönzött zenélésbe kezdhetnek a felhasználók, ezzel egymásra hangolódva. Május elsején hivatásos zenészek által tartott eseményen próbálhatták ki az érdeklődők a doboz zeneterápiás élményét.

Kurucz Olívia


KÖZ/TÉR HÓNAP 2019

A kiállítást szervezte:
HÚSZNEGYVEN EGYESÜLET

Kurátor: Dobos Botond Zsolt DLA
A kiállítást összeállította: Kurucz Olívia
Kiállításgrafika: Pucz Dániel

A kiállítást támogatta:
Budaörs Város Önkormányzata
NKA Nemzeti Kulturális Alap

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Örökség

A MARRIOTT SZÁLLÓ // Egy hely + Építészfórum

2020.08.11. 11:04
00:06:01

Elizabeth Taylor és Richard Burton nyitotta meg a híres vendégek sorát, de lakott itt Woody Allen és Freddy Mercury is. A háború előtti Duna-korzó híres szállodasorának örököseként az egykori Duna Intercontinental, ma Marriott ötvenegy évvel ezelőtt nyitotta meg kapuit, és több felújítás után még mindig Budapest vendégeit szolgálja. De mennyire szeretik a budapestiek?

Elizabeth Taylor és Richard Burton nyitotta meg a híres vendégek sorát, de lakott itt Woody Allen és Freddy Mercury is. A háború előtti Duna-korzó híres szállodasorának örököseként az egykori Duna Intercontinental, ma Marriott ötvenegy évvel ezelőtt nyitotta meg kapuit, és több felújítás után még mindig Budapest vendégeit szolgálja. De mennyire szeretik a budapestiek?

Épületek/Örökség

AZ ÓBUDAI FALUHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.08.11. 11:02
00:04:54

Szovjet technológiájú panelház. Magyarország legnagyobb épülete. Egy falunyi ember lakja – innen kapta közkeletű elnevezését is. Budapest városképének meghatározó eleme, remek kilátó, és nem utolsósorban a legutóbbi felújítás óta egy fenntarthatóbb panelkép közvetítője. Ez az óbudai Faluház, ahova Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében kalauzol el minket.

Szovjet technológiájú panelház. Magyarország legnagyobb épülete. Egy falunyi ember lakja – innen kapta közkeletű elnevezését is. Budapest városképének meghatározó eleme, remek kilátó, és nem utolsósorban a legutóbbi felújítás óta egy fenntarthatóbb panelkép közvetítője. Ez az óbudai Faluház, ahova Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében kalauzol el minket.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk