Design/Belsőépítészet

Kitűnik. A Ragyogj! kiállítás installációja a Kiscelli Múzeumban

1/6

A Ragyogj! megnyitója a Kiscelli Múzeumban. Fotó: Kondella Misi Photography, a Kiscelli Múzeum jóvoltából

?>
A Ragyogj! megnyitója a Kiscelli Múzeumban. Fotó: Kondella Misi Photography, a Kiscelli Múzeum jóvoltából
?>
A Ragyogj! kiállítás installációja. Fotó: Fáryné Szalatnyay Judit, Kiscelli Múzeum
?>
A Ragyogj! kiállítás installációja. Fotó: Fáryné Szalatnyay Judit, Kiscelli Múzeum
?>
A Ragyogj! kiállítás installációja. Fotó: Kovács Dániel
?>
A Ragyogj! kiállítás installációja. Fotó: Fáryné Szalatnyay Judit, Kiscelli Múzeum
?>
A Ragyogj! kiállítás installációja. Fotó: Fáryné Szalatnyay Judit, Kiscelli Múzeum
1/6

A Ragyogj! megnyitója a Kiscelli Múzeumban. Fotó: Kondella Misi Photography, a Kiscelli Múzeum jóvoltából

Kitűnik. A Ragyogj! kiállítás installációja a Kiscelli Múzeumban
Design/Belsőépítészet

Kitűnik. A Ragyogj! kiállítás installációja a Kiscelli Múzeumban

2020.03.01. 12:00

Projektinfó

Szerzők:
Kovács Dániel

Földrajzi hely:
Budapest

Építészek, alkotók:
Rácz Lőrinc

Címkék:
installáció

Ragyogj! Divat és csillogás – kiállítási installáció

Tervezés éve:
2019

Építés éve:
2019

Stáblista

Kurátor: Szatmári Judit Anna - Kiscelli Múzeum Textilgyűjtemény

Tervezés és kivitelezés: Árté Kft. 

Tervező: Rácz Lőrinc

Világítás: MadebyLight Zrt. 

Installációs elemek: T.C.S. Kft. 

Helyszín installálás: Dani Boglárka, Szebedy Bors és társai

Alpintechnika: Paál János

Grafika: Poór Dorottya és Thury Lili

Ritka az olyan múzeumi tárlat idehaza, ahol az installáció nem húzódik félénken a háttérbe, hanem okkal akar és mer az anyag és a koncepció egyenrangú társává válni. A Kiscelli templomterében most pár napig még ilyet láthatunk. Kovács Dániel kritikája. 

Az eredetileg a trinitáriusok számára emelt, az idők során sokszor átépített, bővített templomhajó a Kiscelli Múzeumban az ország legizgalmasabb múzeumi terei közé tartozik. Különösen a bátorságban és anyagiakban sem szűkölködő képzőművészeti projektek számára: a szakralitását máig hordozó, sodró erejű barokk térsor úgy erősít fel egy-egy jól eltalált művészeti gesztust, hogy holmi white cube a nyomába sem ér. A kurátori tárlat más tészta. A rusztikus padlóburkolat, a nyerstégla romfalak sűrű, asszociatív textúrája, és persze a korlátozott mennyiségben és minőségben elérhető kiállítási technológia időnként megugorhatatlan kihívást jelent egy szöveges tablókat és védendő objektumokat felsorakoztató, hagyományosabb koncepció számára. 

A tavaly októberben nyílt és még néhány napig látható Ragyogj! Divat és csillogás azonban nem csak sikerrel abszolválja ezt a feladatot, de Magyarországon ritkán látható múzeumi élményt kínál, ahol a tárlathoz teremtett tér mer és képes egyenrangú partnerévé válni a kiállított tárgyaknak. Ezt több, egymással összefüggő döntés teszi lehetővé. 

A Ragyogj! kiállítás installációja. Fotó: Fáryné Szalatnyay Judit, Kiscelli Múzeum
2/6
A Ragyogj! kiállítás installációja. Fotó: Fáryné Szalatnyay Judit, Kiscelli Múzeum

Az egyik a kurátori koncepció: Szatmári Judit Anna, a Kiscelli Textilgyűjteményének kurátora ugyanis elég eredeti módon egy tulajdonságot állított a projekt fókuszába, nevezetesen a csillogást. Az ennek apropóján kiválogatott holmik, a kézitáskától a monstranciatartón át a freskóvázlatig, érdekes és korántsem mindennapi módon engednek bepillantást a „fény és űzésének" kultúrtörténetébe (a szómagyarázatot ld. a kiállításon!). Merész döntés egy tulajdonságra alapozni a projektet, különösen a sokszor fejnehéz, értsd: poroszosan információcentrikus hazai kiállítási közegben, de kifizetődik: a tárgyhalmaz egyszerre szórakoztatóan változatos és kínál – a közérthetően megfogalmazott kísérőszövegek apró, de fontos morzsáin keresztül – tudományos revelációt.

Ez a sokszínű tárgykollekció elvárta egy következetes, ugyanakkor kellően flexibilis téri narratíva létrehozását. Itt kapcsolódott be az installációt tervező Rácz Lőrinc, aki a templom három térszakaszát három különféle módon alakította ki, eltérő hangsúlyokkal, de a látogatói mozgás szabadságát és élményét garantálva. Ez a következetes, merész munka a másik ok, ami egyértelműen kiemeli a Ragyogj! tárlatát a hazai mezőnyből.

Az egykori apszisban kvázi-szakrális tér jön létre, három fókusszal és a tér közepére fektetett (a valódihoz képest épp tükrözött pozícióba kerülő) falképvázlattal. A hajóban tematikus szigeteket találunk, amelyeket markáns színeik (nap – arany, hold – fehér, csillagok – ezüst, hatalom – kadmiumvörös, éjszaka – fekete) mellett a különféle podesztek és posztamensek játékos formálása is megkülönböztet. A tervező jó érzékkel ismerte fel a hajó többnézőpontúságának fontosságát: a kialakított platformok, elsősorban a barokkos nap közelről, de a toronyalji karzatról visszanézve is határozott, izgalmas látvány, amely a hatalom vörös félkörével kiegészítve egyszerre uralja és orientálja a teret. (A hatáshoz hozzájárul a fekete szőnyegpadló, aminek köszönhetően az installációs elemek szinte lebegnek a templomtérben.) 

A Ragyogj! kiállítás installációja. Fotó: Fáryné Szalatnyay Judit, Kiscelli Múzeum
5/6
A Ragyogj! kiállítás installációja. Fotó: Fáryné Szalatnyay Judit, Kiscelli Múzeum

A tárlat alapvetően a múzeum saját gyűjteményére épít, de nagyon jó ötlet volt kortárs tervezők munkáit bevonni (bár az Ernst Galéria alapítójaként ismert üzletasszony, Eleni Korani nemzetközi divatkollekciójának darabjai mellett a kiállított hazai tervezők, tisztelet a kivételnek, elhalványulnak), és megszerezni a Mátyás-templom gyűjteményéből az Erzsébet királyné menyasszonyi ruhájából kialakított palástot, amely méltán az egyik fő darab. A ruhákat a legtöbb esetben az installációkhoz igazodva elhelyezett babák mutatják be, visszafogott, ízléses kiegészítőként – szerencsére kifejezetten kevés a gesztikuláló kirakati próbababa. Az éjszaka szekciójának felülről belógatott, körbe-körbe forgó öltözékei egyrészt finoman utalnak a témára, másrészt megidézik a 2012-ben ugyanitt megrendezett, úttörő STREET FASHION MÚZEUM - Utcai divat egykor és ma című tárlat installációját is. Életkortól függően persze, de itt találjuk a kiállítás egyik legerősebb produkcióját, Medveczky Ilona fellépőruháját és a show-járól készült, szürreális videót, amely önmagában kifizetődővé teszi a felkaptatást a Kiscelli dombjára. 

Ennek a jól megtervezett reprezentációs útvonalnak hála, a templomtér egyszerre őrzi meg szakrális jellegét, működik remekül berendezett divatboltként és válik – a játékos kiegészítő elemeknek köszönhetően – a magyar népmesék sajátos elvarázsolt kastélyává. Ez az összetettség mind a muzeológusi prezentáció, mind a látogatói élmény szintjén működik. Alapvető azonban a – rendkívül precíz világításnak és a remekül megválasztott anyagoknak köszönhető – színpadi élmény, a tér egyfajta kultuszhelyszínné válása, ahol a látogatók a divat előtti hódolókként adóznak tisztelettel egyik darab után a másiknak. 

Ennyiben a hajó működése sokkal inkább hasonlít a divatbemutatók rituáléira, mint a toronyaljban berendezett kifutó, amely konkrétan idézi meg azt, igaz, fordított szereposztással: a catwalk a látogatók útját követi, innen lehet csodálni a mellette sorakozó ruhákat. Ez lenne a szivárvány tere, amelyet a túlzott színhatások elkerülése végett ismét feketével oldott meg a tervező. Ez az egyetlen pont, ahol elkelt volna egy szigorúbb tárgyválogatás – sőt: ha már Medveczky van, Lady Dömper egy fellépőruhája bőven elfért volna. Kedves és látogatóbarát gesztus viszont az itt berendezett öltöző, ahol néhány darabot fel is lehet próbálni; a szerző ottlétekor két kislány és egy nyugdíjaskorú házaspár is belevetette magát a játékba. Benczúr Emese Ragyogj! című munkájának itteni elhelyezése látszólag magától értetődő, de redundánssá teszi, hogy ugyanezt a munkát nemrég a Nemzeti Múzeum Ige-Idők tárlata is bemutatta, ráadásul az adventi szezonban a képzőművész nagyon hasonló alkotását tette közszemlére a Ludwig Múzeum. 

Bár a tárlat végére a narratívából kissé elfogy a lendület, az átgondolt installációnak köszönhetően a Ragyogj! olyan élményt hagy a látogatóban, amelyért máskor a bécsi MAK-ba vagy a prágai DOX-ba kell elmenni. Különösen élesen érezni ezt akkor, amikor a Magyar Nemzeti Múzeumban egy másik divattörténeti tárlat nem kapott az elképesztő munkával összerakott anyaghoz méltó elhelyezést. A tárlat egyrészt illeszkedik a Kiscelliben az elmúlt években alakuló, az intézmény unikális jellegét megtalálni kívánó projektekhez, amelyek közül a nemrég megnyitott sziklapince-kiállítóteret és az ott rendezett Fekete Lyuk-kiállítást mindenképp említeni kell. Ezek egy olyan múzeum képét mutatják, amely képes a főváros gyors átalakulására azonos időben reflektálni, kilépni a muzeológiát érthetetlen módon máig szorító diszciplináris keretek és kötelezettségek közül, és élményt kínálni a látogatónak. Ideje lenne, hogy ezt a fenntartó is tudatosítsa. 

 

Kovács Dániel

Ragyogj! Divat és csillogás
A Budapesti Történeti Múzeum – Kiscelli Múzeum kiállítása
Látogatható 2020. március 15-ig.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Örökség

A MARRIOTT SZÁLLÓ // Egy hely + Építészfórum

2020.08.11. 11:04
00:06:01

Elizabeth Taylor és Richard Burton nyitotta meg a híres vendégek sorát, de lakott itt Woody Allen és Freddy Mercury is. A háború előtti Duna-korzó híres szállodasorának örököseként az egykori Duna Intercontinental, ma Marriott ötvenegy évvel ezelőtt nyitotta meg kapuit, és több felújítás után még mindig Budapest vendégeit szolgálja. De mennyire szeretik a budapestiek?

Elizabeth Taylor és Richard Burton nyitotta meg a híres vendégek sorát, de lakott itt Woody Allen és Freddy Mercury is. A háború előtti Duna-korzó híres szállodasorának örököseként az egykori Duna Intercontinental, ma Marriott ötvenegy évvel ezelőtt nyitotta meg kapuit, és több felújítás után még mindig Budapest vendégeit szolgálja. De mennyire szeretik a budapestiek?

Épületek/Örökség

AZ ÓBUDAI FALUHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.08.11. 11:02
00:04:54

Szovjet technológiájú panelház. Magyarország legnagyobb épülete. Egy falunyi ember lakja – innen kapta közkeletű elnevezését is. Budapest városképének meghatározó eleme, remek kilátó, és nem utolsósorban a legutóbbi felújítás óta egy fenntarthatóbb panelkép közvetítője. Ez az óbudai Faluház, ahova Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében kalauzol el minket.

Szovjet technológiájú panelház. Magyarország legnagyobb épülete. Egy falunyi ember lakja – innen kapta közkeletű elnevezését is. Budapest városképének meghatározó eleme, remek kilátó, és nem utolsósorban a legutóbbi felújítás óta egy fenntarthatóbb panelkép közvetítője. Ez az óbudai Faluház, ahova Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében kalauzol el minket.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk