/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Helyek/Városépítészet

Luxusberuházás szépséghibával: a colombói Port City

1/12

Colombo, Port City, látványterv. Forrás: Facebook

?>
Colombo, Port City, látványterv. Forrás: Facebook
?>
Colombo, Port City, látványterv. Forrás: Facebook
?>
Colombo, Port City, látványterv. Forrás: Facebook
?>
Colombo, Port City, látványterv. Forrás: Facebook
?>
Colombo, Port City, látványterv. Forrás: Facebook
?>
Colombo, Port City, látványterv. Forrás: Facebook
?>
Colombo, Port City, látványterv. Forrás: Facebook
?>
Colombo, Port City, látványterv. Forrás: Facebook
?>
Colombo, Port City, látványterv. Forrás: Facebook
?>
Colombo, Port City, látványterv. Forrás: Facebook
?>
Colombo, Port City, látványterv. Forrás: Facebook
?>
Colombo, Port City, látványterv. Forrás: Facebook
1/12

Colombo, Port City, látványterv. Forrás: Facebook

Luxusberuházás szépséghibával: a colombói Port City
Helyek/Városépítészet

Luxusberuházás szépséghibával: a colombói Port City

2015.11.05. 14:59

Cikkinfó

Szerzők:
Bán Dávid

Földrajzi hely:
Srí Lanka, Colombo

Az Indiai-óceánon fekvő Srí Lanka szigete fontos szerepet játszik Délkelet-Ázsia hajózásában és kereskedelmében. Lassan befejeződik az ország legnagyobb kikötőjének bővítése, de Colombo tengerpartján már épül Port City, egy több milliárd dolláros luxusváros. Bán Dávid írása. 

A Srí Lanka-i Colombo az ország gazdasági központja, amely egyik legfőbb tevékenysége a kereskedelmi kikötő üzemeltetése. A városhoz szorosan kapcsolódó kikötőt már a 14. században megalapították, később jelentős szerepet játszott a holland Kelet-indiai Társaság életében is, hiszen annak Európán kívüli központjává vált. A kikötő brit fennhatóság alatt egyfajta kísérleti terepként szolgált, hogy azon keresztül miként lehetne felépíteni és a helyi lakosoknak átadni az önkormányzás intézményeit. A város jelentősen fejlődött a 19. század során. Az 1948-ban függetlenné vált Srí Lanka legfontosabb kikötője nagyban elősegítette a fiatal ország gazdasági felemelkedését.

Colombo, Port City, látványterv. Forrás: Facebook
2/12
Colombo, Port City, látványterv. Forrás: Facebook

A kikötőt az 1980-as években nagymértékben modernizálták és jó érzékkel építették át a konténerek fogadására és kezelésére, ezzel a régió vezető logisztikai központjává vált. 2008-ban 1,2 milliárd dolláros fejlesztésbe kezdtek, amely kapacitás bővülésével a világ egyik legjelentősebb kikötőjévé tette. Délkelet-ázsiai vezető szerepét a kínai befektetők is hamar felfedezték, így az előző Srí Lanka-i kormányzattal közösen egy nagyszabású funkcióbővítési tervbe fogtak 2011-ben.

Colombo, Port City, látványterv. Forrás: Facebook
5/12
Colombo, Port City, látványterv. Forrás: Facebook

A kibővített kikötő szomszédságában, a tengertől elnyert bő 230 hektáros földterületen, 1,3 milliárd dolláros befektetéssel egy luxusváros építése indult. A terület nagy részére további 15-20 milliárd dolláros magántőke beáramlását remélik, emellett bizonyos területeket a kínai befektető hosszú távon lízingelhetne. A Port City néven épülő luxusvárost hatalmas hullámtörő rendszer védi majd az Indiai-óceán felőli kitettségtől – 2004-ben közel tízméteres vízoszlop csapott le a szigetország partvidékére, amely legalább 35 000 áldozatot követelt –, e mögött hatalmas sugárutak, csillogó toronyházak, szállodák, üzletek, vitorláskikötők, sportlétesítmények épülhetnek. A kikötő forgalma mellett a luxuscikkek kereskedelmében is regionális vezető szerepre törekvő Colombo új városrészében a fényűző lakások mellett magas kategóriás irodákat és minden igényt kielégítő szórakozási lehetőségeket, így egy csúcsminőségű rendezvényközpontot is létrehoznak. A városban rengeteg autóversenyt rendeznek, ezért a negyed útjait úgy tervezték, hogy ennek lebonyolítására alkalmas legyen. Sőt, a kikötő üzemeltetői már kész tényként kezelik, hogy megépülése után Port City is bekapcsolódik a Forma–1 versenyek éves naptárjába. Az épületek mellett 63 hektáron parkokat, strandokat, vízparti sétányokat is építenek majd.

Colombo, Port City, látványterv. Forrás: Facebook
9/12
Colombo, Port City, látványterv. Forrás: Facebook

A 2014-ben elindult luxusberuházást számos kritika övezi, hiszen a nagyszabású gazdasági haszon mellett, a magát a természet „érintetlen" szépségeinek közelségével hirdető projekt környezeti hatásai igen súlyosak lehetnek. Mások a kínai befolyás túlzott mértéke, így az ország függetlenségének törékenysége miatt aggódnak. Az építkezést a megfelelő engedélyek hiánya, a kínaiak esetleges területszerzése és korrupciógyanús ügyletek miatt a jelenlegi vezetés többször megakasztotta, az ellenzék viszont attól tart, hogy ezzel a kínai befektetőket elriasztva, az ország egy nem mindennapi beruházástól eshet el.

Bán Dávid

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk