/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Helyek/Településarculat

Mikor lesz a Corvin Áruház újra a régi?

1/7

A Corvin Áruház régen (Fortepan, Budapest Főváros Levéltára)

?>
A Corvin Áruház régen (Fortepan, Budapest Főváros Levéltára)
?>
Corvin Áruház - forrás: Fortepan, Szepesfalvy Gábor
?>
A Corvin Áruház még a fémburkolattal
?>
A régi Corvin Áruház képeslapon
?>
Látványterv  (Forrás: UP2VR)
?>
Látványterv (Forrás:  UP2VR)
?>
A burkolat bontása (Forrás: jozsefvaros.hu)
1/7

A Corvin Áruház régen (Fortepan, Budapest Főváros Levéltára)

Mikor lesz a Corvin Áruház újra a régi?
Helyek/Településarculat

Mikor lesz a Corvin Áruház újra a régi?

2019.12.13. 18:23

Cikkinfó

Szerzők:
Tálos Lőrinc

Földrajzi hely:
Budapest

Építészek, alkotók:
Reiss Zoltán

Vélemények:
2

50 évig takarta el az a pléhburkolat a Corvin Áruház neoklasszicista homlokzatát, amelyet nemrégiben elbontottak, az eredeti állapot helyreállítására azonban, úgy látszik: várni kell még.  

Népszínház utca 1-2. Valamikor ez volt a címe a Corvin Áruháznak, amely ma a Blaha Lujza tér 1-2. alatt található. A Rákóczi út - József körút - Népszínház utca által határolt háromszögnek az egykori Népszínház majd Nemzeti Színház előttti részét 1920 – a névadó 70. születésnapja – óta hívják Blaha Lujza térnek, amely csak a színházépület 1965-ös lebontása óta éri el a nagykörutat. A „Blaha" tehát pont akkor lett valóban tér, amikor kezdetét vették azok a folyamatok – a metróépítés nem csak az Ferdinand Fellner és Hermann Helmer tervei alapján 1875-ben épült színháznak pecsételte meg a sorsát, hanem a Rákóczi úti villamosnak is – amelyek pár évtized alatt a Rákóczi útnak és környékének hanyatlásához, belvárosi autópályává zülléséhez vezettek. Az 1956-ban súlyosan megsérült Corvin Áruház 1967- ben – szűk két évvel a Nemzeti Színház lebontása után – kapta meg a romos homlokzatot elrejtő modern alumíniumburkolatot, amely évtizedekig meghatározta az épület és a tér látványát. A burkolat ugyan nem közvetlenül a falakra került, a homlokzati díszeket nem verték le, annak rögzítése azonban több rombolással járt, mint világháború és a forradalom tűzharcai együttvéve.

Corvin Áruház - forrás: Fortepan, Szepesfalvy Gábor
2/7
Corvin Áruház - forrás: Fortepan, Szepesfalvy Gábor

Hiába volt az 1926-ban megnyitott Corvin még egy fél évszázadig Budapest legmodernebb áruháza – sőt kirakataival és Budapest első mozgólépcsőjével egyik látványossága, a vidéki Magyarország egyik fővárosi turistacélpontja – a modern külsőt kapott épületnek már csak egy jó évtizede maradt a hanyatlásig. 1972. szilveszterén utoljára robogott el villamos Rákóczi úton, 1976-ban és 1984-ben újabb, modernebb áruházak nyíltak a 4/6-os villamos vonalán (a Skála Budapest és a Skála Metró). Az áruház elavulttá vált, a főváros központjai máshová helyeződtek át. A fogyasztási szokások átalakulása és a plázák megjelenése végképp leértékelte a Corvin kereskedelmeben betöltött szerepét, amelynek a rendszerváltás után több tulajdonosa is volt. 

Jelenleg a Corvin Áruház Ingatlanhasznosító Kft. a tulajdonos, az épületben még működik – néhány kisebb bolt mellett – egy nemzetközi szupermarketlánc, de alighanem már többen ismerik a felsőbb szinteken működő szórakozóhelyről, vagy a 2017-ben bezárt Művelődési Szint – MÜSZI nevű közösségi térről, mint a divatos ruházati cikkek legfőbb beszerzési helyeként. A Blaha Lujza tér aktuális felújításához kapcsolódóan azonban megváltozott valami. Ugyan az épület maga – az elmúlt évtizedekhez hasonlóan – most sem képes kitermelni a méltó felújítás költségeit, az önkormányzat 2014-ben kötelezte a tulajdonost az alumíniumborítás eltávolítására és az eredeti homlokzat felújítására amelyre a kormány 300 millió forint másra nem fordítható támogatást ítélt meg, amely viszont még nem kezdődött el. A 2018. februrájában elfogadott előterjesztés úgy fogalmaz: „A terveztetés és a kivitelezés az ingatlan tulajdonosával közös beruházásban, részletes együttműködési megállapodás alapján valósulna meg, amely során az Önkormányzat - kizárólag a műemlékileg védett homlokzat restaurálásával összefüggésben - közbeszerzési eljárások lefolytatását követően viselné az alumínium burkolat bontásának és az eredeti homlokzat helyreállításának kivitelezési költségeit, az erre vonatkozó számlák az Önkormányzat nevére kerülnének kiállításra, a többi költség a tulajdonost terhelné. Az Önkormányzat idegen tulajdonon végezne beruházást, az állami támogatás, azaz bruttó 300.000.000 Forint erejéig. Amennyiben a támogatás összegét a tényleges kivitelezési költség meghaladná, a különbözetet az ingatlan tulajdonosa köteles vállalni. Az ingatlan tulajdonosával kötendő együttműködési megállapodás alapján a lebontásra kerülő alumínium burkolat értékesítéséből származó bevételt is a műemlékileg védett homlokzat helyreállítására kellene fordítani."

A burkolat bontása (Forrás: jozsefvaros.hu)
7/7
A burkolat bontása (Forrás: jozsefvaros.hu)

Milyen volt és milyen lesz a helyreállított Corvin-áruház? Vizy Márton a Blaha Lujza térről szóló írásában a Corvin Áruház Reiss Zoltán által tervezett épületéről így írt korábban az Építészfórumon: „A főhomlokzatot díszítő, négy emelet magasságban összefüggő ablakai miatt egyemeletesnek ható épület legközelebbi rokona a Kossuth Lajos 13-15. szám alatt található, Málnai Béla jegyezte MÁK Bérház. A két épület tökéletesen mintázza az 1920-as évek második felének korszellemét: a »dekadens« szecesszió már kiment a divatból, a bauhaus és az art deco még nem értek be, a konzervatív ízléshez pedig a neostílusok álltak a legközelebb. Így hát a korábban rendkívül korszerű épületeket (magyarkanizsai városháza, vagy a Szedő-ház néven ismert Hajós utca 32.) megálmodó tervezők is, mint Reiss vagy Málnai, jobbnak látták, ha inspirációért pár évtizeddel korábbra nyúlnak vissza. Ez nem bizonyult rossz döntésnek: a még teljes pompájában álló Nemzeti Színházzal felesleges lett volna versenyre kelni, a szomszédos Rókus kórház monoton egyszerűségével szemben azonban mégis jelentős esztétikai többletre sikerült szert tennie az épületnek (hála Beck Ö. Fülöp és Pongrácz Szigfrid szobrainak és domborműveinek)." 

A régi Corvin Áruház képeslapon
4/7
A régi Corvin Áruház képeslapon

És, hogy mikor ragyoghat újra régi pompájában a Corvin? A 300 milliós kormányzati támogatás már a rendelkezésére áll a VIII. kerületi önkormányzatnak, az Építészfórum értesülései szerint szerint a tulajdonossal még nem kötötték meg szerződést a felújításról és a folyósítás módjáról. A tulajdonostól azt az információt kaptuk, hogy csak később tudnak konkrétumokkal szolgálni, mivel jelenleg is folynak a tervezési és előkészítési munkák. Egry Attila, a kerület korábbi alpolgármestere 2019. tavaszán, egy lakossági fórumon úgy fogalmazott, hogy „az épület egy teljeskörű átalakulás előtt áll, jelenleg a belső funkciók megtervezése van folyamatban. A tulajdonos a munkálatok utolsó ütemeként, a Blaha Lujza tér felújításával egyidejűleg tervezi a homlokzat helyreállítását." Rádai Dániel, a VIII. kerületi várostervezésért felelős alpolgármestere hasonlóképpen informált bennünket a tér küszöbön álló felújításáról. Megkeresésünkre adott válasza szerint jelenleg is azon dolgoznak, hogy ne kelljen teljesen újra tervezni a Blaha Lujza tér felújítását, néhány – a buszsáv elhelyezésére, a zöldfelületek növelésére és közvécék létesítésére szorítkozó -módosítás után a lehető leghamarább elindulhasson a Blaha Lujza tér – és vele a Corvin Áruház – felújítása.

Tálos Lőrinc

Vélemények (2)
ébrenjáró
2020.01.29.
15:43

Mi az, hogy "látnánk szívesen"??? Mi ez a királyi többes? Maximum te látnád szívesen. Rohadtul elegem van ebből a töménytelen sok komor bronzszoborból mindenhol Magyarországon. Normális országokban az egész országban nincs annyi szobor, mint scak Budapesten minden Gipsz Jakabról. Iszonyú nyomasztó és depresszív hangulatúak. A Rákóczi út kedig legyen maximum egy autósávos, de Bécsben pl. egy ugyaniylen útból csináltak teljesen gyalogosutcát. Az aululjárókat is meg kel szüntetni, ahol csak lehet, borzasztóak, az újak is. Az autókat küldjék a föld alá, nem az embereket.

Urmanczy
2019.12.26.
14:32

Közvécéket az aluljáróban, a térre pedig a Tinódi Lantos Sebestyén szobrát látnánk szívesen, ami ideiglenesen innen a Népligetbe került. A Rákóczi út szűkítése felesleges, maximum csak a régi Erzsébet híd és a volt Nemzeti színház visszaépítése indokolhatja. A tér kaphatna egy Blaha Lujza szobrot is.

Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk