Helyek/Infrastruktúra

Szentendrei HÉV aluljáró pályázat - Borbás Péter terve

1/6

látványterv - HÉV aluljáró pályázat - Borbás Péter DLA

?>
látványterv - HÉV aluljáró pályázat - Borbás Péter DLA
?>
látványterv - HÉV aluljáró pályázat - Borbás Péter DLA
?>
látványterv - HÉV aluljáró pályázat - Borbás Péter DLA
?>
látványterv - HÉV aluljáró pályázat - Borbás Péter DLA
?>
alaprajz - HÉV aluljáró pályázat - Borbás Péter DLA
?>
alaprajz - HÉV aluljáró pályázat - Borbás Péter DLA
1/6

látványterv - HÉV aluljáró pályázat - Borbás Péter DLA

Szentendrei HÉV aluljáró pályázat - Borbás Péter terve
Helyek/Infrastruktúra

Szentendrei HÉV aluljáró pályázat - Borbás Péter terve

2015.05.26. 10:30

Projektinfó

Földrajzi hely:
Szentendre, Magyarország

Építészek, alkotók:
Borbás Péter DLA

Tervezés éve:
2015

Stáblista

építész: Borbás Péter 

Bemutatjuk a Szentendrei HÉV aluljáró pályázatának egyik nyertes tervét, Borbás Péter DLA munkáját. 

A terv alapkoncepciója annak az építészeti harmóniának és tisztaságnak a megidézése mai eszközökkel, ami miatt a turisták Szentendrére jönnek. A XVIII. században barokk stílusban kialakult, és mind a mai napig megmaradt belváros olyan egységes, a Szentendre virágkorát megidéző atmoszférát teremt, ami mind az itt élőknek, mind az ide látogatóknak folyamatos élményt nyújt.


alaprajz - HÉV aluljáró pályázat - Borbás Péter DLA
5/6
alaprajz - HÉV aluljáró pályázat - Borbás Péter DLA




Szentendrére elsősorban építészete miatt jönnek a turisták. Nem a Duna miatt, nem a Pilis-hegység miatt, nem az üzletek miatt, de még csak nem is a festők miatt, hanem a belváros öröksége miatt - ahogy anno a művészek is.
Képes-e Szentendre a ma építészetét integrálni városába? Hiszem, hogy igen.
A letisztult, tartós anyagokkal átépített új aluljáró remélem ehhez segíti hozzá a helyieket és a vendégeket. Reményeim szerint olyan megnyugtató, tiszta arcot mutat fel Szentendre egyik fő kapujában, ami észrevétlenül vezeti át az embereket a Belvárosba.

A terv arra ad javaslatot, hogy a jelenlegi gyenge minőségű fém és műanyag burkolatok helyett tartós, könnyen tisztántartható, karbantartásmentes anyag kerüljön a szerkezetekre.


látványterv - HÉV aluljáró pályázat - Borbás Péter DLA
2/6
látványterv - HÉV aluljáró pályázat - Borbás Péter DLA




A fehércementtel és fehér ásványi festékkel kevert beton homogén felületet képez a falakon, mellvédeken, valamint csúszásmentes kivitelben a padlón. A lépcsők is csúszásmentes kivitelben készülnek, részben a meglévő, ép kő lépcsőburkolatok kiegészítésével.

A tervben kiemelt hangsúlyt kap a jelenlegi gyenge megvilágítottság helyett, a megfelelően méretezett világítás, ami tovább erősíti a terv azon koncepcióját, hogy világos, tiszta tér alakuljon ki a föld alatt, ami hivogatóan vezeti át a járókelőket. A lépcsőlejárattal szemben lévő korlát mellvédek falai hivatottak az üdvözlésre, elköszönésre, valamint az aktuális nagy szentendrei rendezvének reklámozására, a street art eszközeivel. Az aluljáró szerkezeteivel hasonló kivitelben javaslom további információs felületek kialakítását is az aluljáró fölött, valamint a Dunakorzó és a 11-es főút kereszteződésénél.


látványterv - HÉV aluljáró pályázat - Borbás Péter DLA
3/6
látványterv - HÉV aluljáró pályázat - Borbás Péter DLA




A lépcső jelenlegi geometriája megmarad, azonban a fő közlekedési irányoknak megfelelően bekerülnek a lépcsőkarokba korlátmellvédek, valamint ehhez igazodóan új rámpák, amelyek megfelelő szélességük miatt kényelmesebben teszik lehetővé a babakocsival, kerékpárral és az idősek által használt húzható kistáskákkal történő áthaladást. A kapaszkodók integráltak a beton szerkezetekbe.

Az új burkolatok,szerkezetek a meglévő burkolóelemek eltávolítása után megfelelő szerkezeti összeépítéssel - acél tüskékkel - a meglévő teherhordó szerkezetekhez kerülnek rögzítésre 6-8 cm-es vastagságban. A padló csúszásmentes kivitelben készül nagy szemcseméretű adalékkal. A mennyezet, a meglévő álmennyezet eltávolítása után szintén azonos színű és anyagú sík kiegyenlítést kap. A világítás süllyesztett kivitelben készül.
Az anyagválasztásnál fontos szempont volt, hogy minél nagyobb mértékben lokális anyagok épüljenek be.



Borbás Péter DLA

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Helyek/Infrastruktúra

MOSÓHÁZAK // Egy hely + Építészfórum

2020.09.16. 13:04
00:05:55

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Helyek/Köztér

A GÖMBKILÁTÓ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.03. 14:12
00:05:11

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk