/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Helyek/Infrastruktúra

Teljesen megújul a budapesti Libegő

1/1

Jánoshegy, a Libegő végállomása, átadási ünnepség. Fotó: UVATERV / Fortepan

?>
Jánoshegy, a Libegő végállomása, átadási ünnepség. Fotó: UVATERV / Fortepan
1/1

Jánoshegy, a Libegő végállomása, átadási ünnepség. Fotó: UVATERV / Fortepan

Teljesen megújul a budapesti Libegő
Helyek/Infrastruktúra

Teljesen megújul a budapesti Libegő

2020.04.28. 15:22

Cikkinfó

Szerzők:
Kovács Dániel

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Uvaterv

Kiírták az uniós közbeszerzési pályázatot a budapesti Libegő szerkezetének megújítására. Az alsó és a felső állomásépület felújítására kiírt tender eredményét a XII. kerület már ki is hirdette, így a budapestiek közkedvelt kirándulóhelyszíne 2022-re megújulhat. Addig viszont nem lesz Libegő.

A Normafa park fejlesztéseként már tavaly tervezték az 1970-ben épült Libegő felújításának elindítását; a Hegyvidéki Önkormányzat 2019-es költségvetése 3,8 milliárd forintot szánt a vonal, valamint a két fogadóépület felújítására – írta egy évvel ezelőtt a Menedzsment Fórum. A beruházás azonban átcsúszott az új évre. A két fogadóépület felújítását több kerületi beruházással együtt, közös csomagban hirdették meg, amelyet márciusban nyert el egyedüli ajánlattevőként, nettó 7 milliárd 985 millió forintért az Archibona Kft. Ebből a Libegő völgyállomás épületek kivitelezése 1 milliárd 121 millióba, a Libegő hegyállomás épületek kivitelezése 1 milliárd 197 millió forintba kerül.

A beruházás részeként április 21-én a XII. kerület a pálya felújítására is közbeszerzési kiírást tett közzé. A feladat a „Zugligeti Libegő egyköteles, körforgalmú, négyszemélyes függőszékes kötélpályájának elvi építési engedélyéhez illeszkedően tervezési feladatok ellátása, a jelenleg meglévő Zugligeti Libegő elbontása, az új létesítmény építése az alábbi új pályaparaméterek alapján: Az új kötélpálya teljes hossza 1 051,51 fm, vízszintes vetületi hossza 1 015,00 m. A két állomás közötti magasságkülönbség 262,26 m, a kötélpálya átlagos hajlásszöge 25,84 %. A kötél legnagyobb hajlásszöge 56,35 %. A nyomtáv 5,20 m. A székek száma 80 db 4 személyes, egymástól 28,80 m-re elhelyezve. A teljes nyomvonalon összesen 9 db új, acélszerkezetű oszlop készül, távolságuk a terep függvényében változik (kb. 140–160 m), a két végén ennél kisebb (kb. 50–100 m). Az oszlopok magassága változó, de jellemzően 16-19 m."

Az ajánlatokat 2020. június 8-ig várják; a beruházást a szerződés aláírásától számított két éven belül be kell fejezni. 

A budapesti Libegő 1969-1970 között épült az UVATERV tervei alapján, komolyabb felújításon a rendszerváltás idején esett át utoljára.
 

Nyitókép: Jánoshegy, a Libegő végállomása, átadási ünnepség. Fotó: UVATERV / Fortepan

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk