Helyek/Tájépítészet

Újbuda visszavág

1/19

A Bercsényi utca ma

?>
A Bercsényi utca ma
?>
A Francia Udvar ma
?>
Pályaudvarból Art Café
?>
Melegedő kövek a Móriczon
?>
Gárdonyi tér lesz belőle
?>
B32 Galéria
?>
A Bercsényi utca déli szakasza már átalakulóban
?>
A Hadik ház
?>
tér a Hadik előtt
?>
A Csonka János Múzeum portálja
?>
S. Bitskey Katalin
?>
Orbán György - utcaépítő és könyvesguru
?>
Makó András
?>
Schreffel János
?>
Műteremlakás a Bartókon
?>
A gomba apoteózisa
?>
Funkcióváltás előtt a körtéri gomba
?>
Kalapács alá kerülhet a Hadik laktanya
?>
1/19

A Bercsényi utca ma

Újbuda visszavág
Helyek/Tájépítészet

Újbuda visszavág

2009.09.10. 11:18

Cikkinfó

Szerzők:
Bardóczi Sándor

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

bARTók Kulturális Városközpont néven új programot ismertetett a XI. kerület főépítésze és az Ecorys Magyarország Kft. a MUT augusztus 31-i műhelybeszélgetésén. A Bartók Béla úton tapasztalható funkcióhiányt és az útvonalat ért presztízsveszteséget kívánja orvosolni Újbuda a 10 éves program keretében. Elemzés Bardóczi Sándortól.

Újbuda teljesen kimaradt a Budapest Szíve programból, amely városszerkezeti változások sorát indítja be Budapesten. Az látszik, hogy az a meglehetősen lassú, de mégis létező paradigmaváltás, amely a belváros és a kerületközpontok tehermentesítését, forgalomcsillapítását, humanizálását tűzte zászlajára, a Bartók Béla út 2002-es felújítását (a 4-es metró projekt felszíni előkészítő munkáit) alig 7 évvel a projekt befejezése után teljesen idejétmúlttá teszi.

 

 

A Bercsényi utca ma
1/19
A Bercsényi utca ma

A Francia Udvar ma
2/19
A Francia Udvar ma

Műteremlakás a Bartókon
15/19
Műteremlakás a Bartókon

 

Vissza kettő, padlógáz
A XI. kerületi önkormányzat 2006-ban kezdett el foglalkozni azzal a gondolattal, hogy a meglehetősen gépjármű-centrikusra sikerült Bartók Béla utat átformálja. A döntés-előkészítés anyagait a VÁTERV95 Kft. (Molnár Attila és Nagy Ágnes építészmérnökök) szállította. Részletesen felmérték a Kosztolányi Dezső tér – Móricz Zsigmond körtér – Szent Gellért tér tengelyen található ingatlanokat és a kapcsolódó közterületeket, valamint javaslatot tettek a tengely forgalomcsillapítással egybekötött átalakítására tematikus utcává. Hogy mégsem hallhattunk túl sokat eddig az elképzelésről, annak egyik oka, hogy a kerületi képviselőtestületen belül hatalmas volt az ellenállás a tervvel szemben, így mélyebb lakossági szondázásra nem is került sor.

A Bartók Béla úti tengely fokozatosan és egyre jobban szakad le a városi versenyben, korábbi városközponti pozíciói megrendültek, és 2002 után úgy tűnt, hogy az átalakítás ellenére elindul a lejtőn, amely a Szent Gellért tér kivételével szimpla forgalomelvezető úttá degradálja. A 2006-os tanulmány másik közvetett oka egy alkotmánybírósági határozat, amely még közvetlenül a rendszerváltozás után született. Ez a határozat 15 éves moratóriumot rendelt el az önkormányzati tulajdonú üzlethelyiségek bérlőinek védelmére és 15 évre befagyasztotta a bérleti díj rendszert, amely így 2005-re vérlázítóan nagy különbséget mutatott a piaci és az önkormányzati viszonyok között elkérhető bérletek tekintetében, és így nem tudta dinamizálni az utcai üzleteket. Dinamizálni viszont azért is szükséges, mert előbb a városperemeken, majd a városba is benyomulva jól szervezett, tőkeerős konkurencia jelentkezett: a bevásárlóközpontok. Amelyek minden előnyükkel és hátrányukkal együtt végső soron az életet szívják el a közterületekről. Újbudán most éppen az idén novemberben megnyíló Allee (volt Budai Skála) behemótja fogja erős mágnesként átrendezni az eddigi lokális erővonalakat.

 

A Hadik ház
8/19
A Hadik ház

tér a Hadik előtt
9/19
tér a Hadik előtt

A Csonka János Múzeum portálja
10/19
A Csonka János Múzeum portálja

 

 

Fontolva haladók
Az ellencsapás terve (a 2006-os megvalósíthatósági tanulmány) a fenti megfontolások miatt keletkezett, ám Molnár Gyula kerületi polgármester, illetőleg a terület országgyűlési képviselői (Lakos Imre és Rétvári Bence) műdugó-ügyben tanúsított viselkedése miatt nem csoda, ha a kerületben óvatosan fogadják a Bartók Béla út forgalomcsillapításáról szőtt álmokat. A 2006-os tanulmányt ennek ellenére több ütemben követték az erre épülő koncepciók, amelyek során körvonalazódott az bARTók Program, azaz az Újbuda Kulturális Városközpont terve. A programot önkormányzati megrendelésre az Ecorys Magyarország Kft. készíti, és főbb vonalaiban valamiféle kulturális városszövet kialakítását tartalmazza rengeteg soft elemmel: művészeti események, fesztiválok, workshopok és műhelybeszélgetések keretén belül próbálja átrajzoltatni az itt élőkben és a város teljes lakosságban a Bartók Béla útról élő képet. A program erősen támaszkodik a századfordulós mítoszra, és Kosztolányit, Karinthy-t, Móriczot, Gárdonyit, valamint a Hadik kávéházat állítja a fókuszpontba, az ebből fakadó szellemiséget fűszerezve Bartók Bélával, Csonka Jánossal és a nemrég elhunyt Cseh Tamással, valamint a Hadik laktanya és a B32 Galéria adottságaival a tengelyt hosszú távon egy kulturális tematikus térré kívánja átgyúrni.

 

S. Bitskey Katalin
11/19
S. Bitskey Katalin

Orbán György - utcaépítő és könyvesguru
12/19
Orbán György - utcaépítő és könyvesguru

Makó András
13/19
Makó András

 

 

Hogy mennyire hosszú távon, az a Magyar Urbanisztikai Társaság augusztus 31-ére szervezett műhelybeszélgetésén körvonalazódott, ahol S. Bitskey Katalin (Ecorys) prezentációjából az derült ki, hogy a bARTók Program első 5 éves ütemtervében magáról a Bartók Béla utca átalakulásából igen kevés momentum valósulhat meg, az első három ütem inkább tekinthető Bercsényi Programnak, mint Bartóknak.

Hej Rákóczi, Bercsényi!
A fontolva haladásnak helyi politikai oldalról valószínűleg az is oka lehet, hogy a műdugó-fiaskó okozta nyilatkozatháborúból nehéz visszatáncolni, és a Bartók Béla tengelyre megálmodni azt, amit a kerületi politikusok a Rákóczi úton élből megvétóztak. Másrészről viszont nem nagyon szeretnének lemaradni a versenyben a pesti belváros mögött, amely a Belváros új Főutcája programmal most nemcsak a saját Váci utcáját, de az eddig éllovas kilencedik kerületi Ráday utcát és a mindig előtérben lévő Andrássy tengelyt is előzni látszik. Az ING-vel való alku (Allee és Simplon projektek) keretében a Bercsényi utca bevásárlóközpont menti szakasza egyébként is forgalomcsillapítottá változik, így kézenfekvő ezt a tengelyt egészen a Bartók Béla útig (a Hadik kávéházig) felerősíteni. A bARTók Program első üteme pedig egyértelműen az egykori Hadik revitalizációját (a sokáig  cipőboltként üzemelő üzletet nemrégiben vásárolta vissza az önkormányzat) és a kapcsolódó térrész forgalomcsillapított térré (Gárdonyi tér) alakítását célozza meg.

Schreffel János
14/19
Schreffel János

Az önkormányzat által jóváhagyott koncepciót a MUT műhelybeszélgetésen a kerület főépítésze, Schreffel János ismertette részleteiben. A műhelybeszélgetésen intermezzóként Orbán György (Ráday könyvesház) előadásában szó esett arról, hogy a Ráday utca sem ül a babérjain. Most éppen KULT2UCCA néven fogtak olyan - önkormányzattal egyeztetett -  pályázatírásba, amely a saját területét immár kinövő Ráday utca kiterjesztésén (a Lónyay utca, a Nehru part, a Közraktárak és a körúton túli Tompa utca felé történő áttörésben) gondolkodik, és ennek kapcsán nemrég megalakult a környék vállalkozóit tömörítő Ráday SOHO Társaság. Schreffel szerint a Ráday utca olyan, mint a dongó: „a tudósok szerint a testarányai és szárnyfelépítése miatt nem alkalmas a repülésre, valamilyen megmagyarázhatatlan ok miatt mégis repül". A kérdés – szerinte - a XI. kerületben most az, hogy egy olyan utca, mint a Bartók Béla, ahol viszont mind a „testarányok", mind pedig a „szárnyfelépítés" adottak, tud-e repülni.

Új tér születik, a varázslatra azonban még várni kell
Az önkormányzat rövid távú elképzelései között egy éven belül megvalósuló projekt lehet a Bartók Béla utca – Bertalan Lajos utca csomópontban található teresedés átalakítása városi térré (Gárdonyi tér), és ezzel egy ütemben a Hadik Kávéház újranyitása. Kapcsolódó projektként megszűnhet az eddig létező balra lekanyarodási lehetőség a Bartók Béla utcáról a Bercsényi utca felé, amivel a Hadik Kávéház előtti térrész terasszá alakításának lehetőségét teremtik meg. Az ezzel kapcsolatos forgalomtechnikai döntéseket az önkormányzat már meghozta. Érdekes kiterjesztése lehet a térnek a Bartók Béla út hegy felőli oldalán a térhez csatlakozó Francia Udvar átépítése, amelynek jelenlegi gátja a Friss Briós Pékség meglehetősen nagy árufeltöltési igénye. Ha azonban az akadályok elhárulnak, az udvar térre való rányitása a nemcsak a Gellért-hegy felé létező gyalogos kapcsolatot, de az utca élőbbé tételét is erősíti. Az utca külön érdekessége, hogy egy apró iszlám imahely is működik benne. A tér dinamizálását a B32 Galéria felfuttatása és a térre szervezett művészeti programok tehetik teljessé.

 

Gárdonyi tér lesz belőle
5/19
Gárdonyi tér lesz belőle

B32 Galéria
6/19
B32 Galéria

A Bercsényi utca déli szakasza már átalakulóban
7/19
A Bercsényi utca déli szakasza már átalakulóban

 

 

II. és III. ütemben (3-5 év) a Bercsényi utca gyalogos zónává alakítása valósulhat meg, illetőleg a ma még honvédségi tulajdonban lévő, de várhatóan értékesítésre kerülő Hadik laktanya sorsa rendeződhet. Ez utóbbival az önkormányzatnak közelebbről nem körvonalazott tervei vannak: annyi már most látszik, hogy a parkolási koncepcióban belső udvarával, mint 400 férőhelyes mélygarázs parkolóval számolnak. Ahogyan a Bartók Béla út mentén, illetőleg a Bocskai út alatt is több, 2-300, illetőleg 700 férőhelyes mélygarázs kialakítását tervezik, amelyek előkészítenék a nagy varázslatot: a Bartók Béla úti tengely felszínrendezését, forgalomcsillapítását, illetőleg a felszíni parkolás drasztikus redukálását. Csak a IV. ütemben (10 éven belül) számolnak ugyanis azzal, hogy a Bartók Béla tengely forgalomcsillapítása elindulhat.

Mágnesek, jutalmazások, büntik
A MUT Műhelyben két előadó (Makó András – a Magyar Bevásárlóközpontok Szövetségének elnöke és Bernáth Attila – X-centum Nonprofit Kft) is szólt arról, hogy mi szükségeltetik egy jó tematikus utcához. Mindketten kiemelték például a menedzsment szervezet felépítésének szükségességét. Makó arról beszélt, hogy egy ilyen utca beindulásához „mágnesbérlőkre" van szükség, amelyek a szubstandard körülményeket felülírva indukálják a további bérlőcserét, vagy a meglévők profilváltását. Szerinte érdemes ellesni a bevásárlóközpontok center menedzsmentjében alkalmazott modelleket, akik a bérleti díjak differenciálásával jutalmazzák vagy büntetik a bérlőiket és ezeken keresztül építenek nekik megfelelő profilt. Bernáth a miskolci Széchenyi utca sétálósítása során szerzett tapasztalatiról szólva emelte ki, hogy a bérlők zömét gazdasági eszközökkel (az önkormányzat finoman jutalmaz és elegánsan büntet) lehet arra rávenni, hogy például a portáljaikat megújítsák. Miskolcon ez a módszer a kezdeti lincshangulat ellenére azt eredményezte, hogy a 2005-ben még csak 13%-ra taksált „A" kategóriás portálok aránya a főutcán 2008-ra 70%-ra nőtt, mindebből pedig a város, a lakosság, a várost látogató vendégek és a magas minőséget teljesítő bérlők is profitáltak.

 

Funkcióváltás előtt a körtéri gomba
17/19
Funkcióváltás előtt a körtéri gomba

Kalapács alá kerülhet a Hadik laktanya
18/19
Kalapács alá kerülhet a Hadik laktanya

 

 

Repül a madár?
Schreffel János szerint minden adottság megvan arra, hogy a Bartók Béla úton az elképzelt koncepció mentén egy megfontolt átalakulás menjen végbe. Kiemelte, hogy míg a gyorsítás-I csomag1 néven elhíresült rendelet a homlokzatok felújítását kivette az építési engedélyhez kötött tevékenységek közül, az ő kerületi rendeletük ezt előírja a város kiemelt útvonalain. Ennek nyomán a Bartók Béla út mentén a homlokzati színezés részleteibe is belemenő terveket dolgoztattak ki, és ezt a társasházak rendelkezésére bocsátották. 2008-ban a testületi ülésen elfogadták a Kulturális Városközpont Programot. A megvalósítás esélyeit az is növeli, hogy a Bartók Béla tengelyen jelenleg a földszinti üzlethelyiségek 40%-a önkormányzati tulajdonban van, a AB által előírt moratórium megszűntével pedig a Makó András által említett bérleti díj-differenciálás politikáját sikeresen működtethetik, hogy kialakuljanak a „mágnesbérlők". Említést tett még azokról a csírákról is, amelyek a nyomvonalon a közterületi átértékelődést készítették és készítik ma is elő.

 

Pályaudvarból Art Café
3/19
Pályaudvarból Art Café

Melegedő kövek a Móriczon
4/19
Melegedő kövek a Móriczon

A gomba apoteózisa
16/19
A gomba apoteózisa


 

A Kosztolányi Dezső tér mögötti Bukarest utcában lévő VOLÁN pályaudvar (egy gyönyörűségesen szép modernista alkotás Félix Vilmos ihletett kezétől) funkcióváltásával az ART Tranzit Café hozott hatalmas változást a területen, míg a Móricz Zsigmond Körtéren a Szőllőssy Barbara és Pyka Zsolt melegedő kövei voltak az első hírnökök, illetőleg a körtéri gomba tulajdonviszonyainak rendezésével és a most futó ötletpályázattal szintén a kulturális tematika erősíthető. Felhívta azonban a figyelmet, hogy a projektnek kizárólag a mérnöki pontosság mentén történő kidolgozása még nem garancia a sikerre: éppen ezért érzi szükségét az önkormányzat a lakossági bevonásnak. Az Ecorys-al közösen több ilyen jellegű rendezvényt terveznek, elsőként most szeptember 19-én, a Hadik előtt, a Gárdonyi szobornál (Firka Party). Ezek mellett egyetemi ötletpályázatot hirdetnek „Ötletzápor" néven, valamint megalakítják a Bartók Menedzselő Társaságot, amely eseménymarketinggel, közösségi tervezéssel és partnerségek kialakításával készíti elő a terepet a fizikai változásokhoz. S. Bitskey Katalin szerint az a nagy kérdés, hogy sikerül-e az „ahol a 7-es busz jár" gondolatot ezekkel a fejekben áttranszformálni az „ahol érdemes leszállni" gondolat irányába. Azaz ebben a részvételi tervezési fázisban fog kiderülni, hogy Schreffel János szavaival „repül-e a madár?"

Bardóczi Sándor


1 37/2007. (XII. 13.) ÖTM rendelet

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Helyek/Infrastruktúra

MOSÓHÁZAK // Egy hely + Építészfórum

2020.09.16. 13:04
00:05:55

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Helyek/Köztér

A GÖMBKILÁTÓ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.03. 14:12
00:05:11

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk